Hösttrött o svullna ben???

T

TheOne

Vi har flera hästar i stallet som är lite hängiga! Dom ser allmänt hängiga ut, men har ingen feber! Dom äter och är fina i päls o hull, men har svullna ben och en är väldigt anti ridning, medans min märks det inte på i ridning... Vi tror det är något i hagen dom äter och att dom är olika mottagliga för hur mkt det påverkar dom! Är det någon som har nåt tips på vad som kan finnas ute nu som kan försämra allmäntillståndet?? Någon gav tips om B-vitaminbrist, men ger det svullna ben??

Sv: Hösttrött o svullna ben???

B-vitaminet tycker jag brukar göra att hästarna orkar mer då de får lite hjälp med pälssättningen. Det är ju ett vitamin man aldrig kan överdosera som kroppen reglerar hur mycket man behöver.
Jag har dock ställt av min häst en liten period då jag kännde att han "behövde lite semester". Han var lite almänt seg så där och inte så frammåt som han varit innan. Men nu när jag ridit i gång igen efter 14 dagars vila så är det en helt annan häst! Men min häst är dock en unghäst som har behov av viloperioder men jag kan tänka mig att det även kan vara behövligt för de flästa hästarna.

Stoet som är mest påverkad är en unghäst, men hon har regelbundet viloperioder så att hon hinner med både mentalt och kroppsligt.. hon har även fått extra vila nu när hon är hängig givetvis, men enda gången hon verkat bättra sig var när hon stod inne över en dag, därav tanken att det kan vara något i hagen som dom äter... Dock går dom 3 som verkade mest hängiga idag i olika hagar! Ungstoet ska få stå inne nu för att se om hon blir bättre.. då är det ju en rätt stor risk att det är ngt i hagen... :(
Men B-vitaminbrist kan väl inte ge svullna ben, det har jag aldrig hört talas om???

Såg att det låter som våra hästar är jäääättesjuka, det är dom absolut inte!! Skulle vilja jämföra det med just hösttrötthet som man själv kan ha + svullnad i bena....
Min egen såg hängig ut i stallet idag, han hade ätit, tog tempen ingen feber så tänkte att jag rider inte, men vill se så han rör sig ok så jag släppte honom lös i ridhuset, och oj vad han skojade! Så mycket har han aldrig busat på eget bevåg när jag gjort det förut!! :)

Ni råkar inte ha ekar i hagen och hästarna har gått och knaprat ekollon?

Liknande trådar

Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 609
Senast: super
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 468
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 810
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka