C

chrysler

Hur gör ni när det regnar?har hästarna alltid regntäcken eller sätter ni på täcken efteråt så de får torka upp istället?

Sv: Höstregn

Eftersom min häst inte är rakad ännu så har han inte regntäcke på sig, finns ingen anledning för det. Om jag däremot ridit och han blir svettig och det regnar och är kallt kan täcket åka på, om han inte står inne i stallet då han får ett fleacetäcke istället. Men än sålänge är han orakad, och då är det bara onödigt att ha täcke på om det regnar en vanlig dag.

om det regnar på dagen och det är varmare än 4 plusgrader får hästarna gå ute utan täcke. regnar det på kvällen (eller om dom fortf är blöta från regnet på dagen) får dom komma in med fleecetäcke. duggar det bara sätter jag på regn/vintertäcke.

Jag vill täcka när det regnar, mest för att jag vägrar sadla en häst som är blöt över ryggen.

Nu rids ingen av mina hästar så ingen täckas. Odinn får ulltäcke på sig på natten när det regnat, dagtid vågar jag inte då han leker hela tiden.. Dumt att riskera skador och jag vägrar sätta honom i ensam hage. Klart skrället skall få leka om han har den möjligheten..

Tanten min går otäckad NU, men jag kommer garanterat sätta på henne täcke i vinter när det är som kallast för hennes höfts skull. Även om hon är orakad. Har ett spec.täcke till henne med BoT insytt över höften. Då bör hon hålla sig lite fräshare i alla fall :)

KL

Jag hade lite dåligt samvete igår, hörde inatt att det var 2 skurar med regn, dock inte ihållande , & hästarna hade inga täcken:crazy:
Men sambon var & kollade på den i morse & de frös inte så det var ingen fara.
Vanligtvis är jag ju en sån täckegalning som har 10 täcken/häst i sadelkammaren men nu var det mööörkt ute:eek: (jaja jag erkänner, jag är väl en sån som kan kallas mörkrädd när det kommer till att gå ut på hösten när det kan finnas björnar)

Foder, värmer minst lika bra ;)

Jao, de går ju fortfarande på bete iofs;)
Men jag föredrar att inte överutfodra(de går bara på kraft när de rids, men nu är de på vila).
Sambon hade visst varit & satt täcken på dem i morse före jobbet, han är bäst!:love:

Var ut i lördags till mian 2 små troll och de hade regnat i dagar där de är..Vickade på pälsen och båda var varma och SNUStorra 2 cm längst in mot hun..
Så inge täcke här inte.
De jag gör är att just vicka på pälsen dagligen man får hålla koll märker man att vattnet börjar tränga in mot huden då åker så klart ett tunnt regntäcke på!

I vinter hade de snöat massor och när ajg kom ut så hade min isis 2 dm snö på hela ryggen:rofl:

Fasiken att jag ingen kamera hade med för hon var en liten snöboll då=)

När jag tog bort snön så var hon supervamt längst in mot huden!:)

Nu vet jag ju inte hur hon kommer reagera på att bli riden och med all päls hon får, Blir hon väldigt svettig blir jag ju tvungen och raka henne och då blir de ju täcke

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
770
Senast: Ajda
·
Hästvård Har flugtäcke till de stora men shettisarna klarar sig utan. Alla fyra är ganska obrydda kring insekter men bromsen är ju dryg. Har...
Svar
12
· Visningar
596
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
938
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Olja till häst ?