Höstpiffning på gården

mian1

Trådstartare
Hjälp mig för jag är kass på att pynta och piffa!!!!

Vi har fått ett bidrag från länsstyrelsen och gjort vår grej. Nu har damen som beviljade bidraget ringt och vill komma med ett studiebesök till bl.a. min gård. Jag sa ja och då frågande hon om det gick att parkera en buss på vår gårdsplan :eek::eek::eek:
Det är alltså inte bara tre som kommer utan hon sa att intresset var stort så de hade hyrt en buss! Och då kan det ju inte se skruttigt ut utanför huset, vilket det gör. Trägärdsgården blåste sönder så det mesta av den har jag tagit ner och det växer gräs i gruset osv. Sånt hinner jag kanske inte göra så mycket åt, men det kanske går att avleda uppmärksamheten från småskruttighet med lite pynt och piff?

Mottager taksamt alla tips om sådant! Gärna bilder med för jag är rätt fantasilös...
Har ett falurött hus på landet.

Sv: Höstpiffning på gården

Stora vackra krukor med ljung o andra höstväxter i arrangemang, snygga lyktor utplacerade, upphängda på altaner/brokvistar kanske? Kanske har du något originellt som kan användas att plantera i?

Räcker säkert annars med att röja det "värsta" och plocka ihop så det ser prydligt ut.

De finansiella resurserna är inte heller oändliga så gärna lågbudget...

Kan man få se bilder på hur det ser ut? Då är det lättare att komma med förslag.

Färsk granris framför trappen, visserligen jul för mig, men det ser väldigt trevligt ut och dessutom gratis om man har egen skog! :D

Har ni något grustag i närhten? Plocka ihop fina stenar och arrangera, tex runt en lågt fågelbad, (stort fat till ytterkruka) och lägg i några blommor i vattnet, något finns väl kanske kvar i trädgården? Annars några glaskulor, det brukar inte vara så dyrt att köpa.

Annars så är en städad gård det absolut viktigaste! ;)

Städa undan allt som ligger och skräpar
Klipp gräsmattor
Klipp häckar

Billiga och fina prynader.
http://www.finjabetong.se/App_Resource/Page/file/tips_ideer/betongfat.pdf

Plottra inte till det för mycket, då blir det bara rörigt! Se till att ha det städat och prydligt, det är det viktigaste!

Lycka Till med besöket!
Tänk på att dom är där för att titta på vad du har åstakommit med pengarna för projektet och inte dina blommor...

Det kanske finns zinkhinkar på gården? Ta en eller två isf och fyll upp med en annan mindre upponervänd kruka och stoppa ner ljung köpt på kruka. Dom kostar runt 30 spänn krukan. Eller gå ut i er egna skog och gräv upp nån ljungtuva. Men då går det åt en himla massa mer jord i hinken.

Annars håller jag med om att städat, välklippt gräsmatta, buskar och dylikt ser snyggt och ordentligt ut.

Arrangera gamla verktyg, trälådor, lerkrukor i små grupper så det ser ut som någon lämnat dem där för länge sedan men någon gång kommer tillbaks...gärna med någon ljungtuva i. Kosta på dig en bollkrysantemum - dom säljs billigt nu - och ställ på trappen. Kvistar med höstlöv i gamla krukor funkar också.

Väldigt sent ute men ändå: När hösten kommer rukar jag göra kransar av höstlöv att hänga på dörren, brukar ha en på fin ingången och en på jordkällaren, brukar även ta fram vanliga terracotta kukor och sätta löv i.
Ljuslyktor ser även fräscht ut tycker jag.
Det enda pyntet jag köper inför hösten är lite prydnadskål och ljung. Och senare på hösten även en pumpa :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka