hostig liten kille

S

Spunkgrodan

oj vad jag klurar på min killes hosta

han har nyss bytt stall, innan hostade han dock lite oxå, men max 2-3 host /dygn
men nu kan han få riktiga hostattacker.
vetrinären har kollat igenom honom ordentligt, jag själv är astmatiker o jag tycker vårt hösilage verkar kanonfint, fodret är fräscht.

det enda jag har kvar att utesluta är att han är mindre ute i nya stallet än i det gamla, samt att jag rider mera i ridhus. samt att ibland byter de inte täcken på natten o han står med leriga blöta täcken på natten:( annars trivs både fyrfot o jag i stallet!!

Vi har bra luft i stallet oxå, jag är sådan som brukar reagera i stall..

jag funderar en massa på detta. Vet tyckte inte att han behövde någon medicin om han inte blev markant sämre. vilket han inte blivit.

Det finns ju en del olika naturmedel för hosthästar, nån som provat något och tycker att just detta är hjälpen för din hosthäst, vore mykt taxsam för tips. nu provar jag Honey+c samt vitlök, tycker han blivit bättre, men kanske finns det en dunder kur som funkar bättre

tacksam för bollplank o tips som underlättar hans hosta.

Sv: hostig liten kille

Jag har gett ett hopkok av anis och timjan till vår hosthäst efter tips här på buke. Detta gav jag förra vintern och jag tyckte det hjälpte honom. denna vintern är den första på flera när han inte har hostat alls. Men det första jag tänker på är att det snart är sommar. Om inte veterinären tyckte ngt annat så hade jag kanske gett anis och timjan och sedan släppt honom på bete. Vår häst har alltid mått mkt bra på betet. Vitlök hade jag nog aktat mig lite för.

hur är han i halsen? hur såg slemmet ut när vet kollade?

min häst hostar just nu och snorar och han är bara förkyld. kanske din oxå är?

vad står han på för strö? kan ju vara damallergi?
du kan ju börja med att sluta rida i huset å rida mer på utevolten. borsta han ute osv.
några av våra hästar började hosta jättemycket ett tag, de lät riktigt illa, tog ut vet och hon bad oss avvakta ett par dagar till. vet inte vad som hände men alla sluta hosta nästan på en gång. tur var väl det så det inte va något farligt så.

men så super, tack snälla

då blir det att åka o handla, hoppas hoppas

Kan han ha slem i halsen - nytt strö - sopas det när hästarna står inne? Vid slem i halsen kan veterinären skriva ut Acetylcystein - Slemlösande brustabletter! Hjälpte när min islänning hade hosta pga slem.

Har också läst att man kan koka kamomillte som man sedan sväller upp betfor i - Ska visst vara bra för halsen!

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 341
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 866
Trav Alltså nu är jag less på infektionsh*lvetet. Snälla ni, hjälp mig att komma ur träsket... Inga yttre symtom som hosta, snuva, temp...
Svar
4
· Visningar
1 071
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka