Har också haft hosthäst och kommer med det gamla vanliga känns det som, men om det är till nån hjälp så...
Regelbunden motion så att cirkulationen hålls igång! Det förebygger också följdbesvär som bihåleinflammation (som min häst fick, inte roligt) Förstås anpassad efter hur hästen mår för tillfället. En rejäl galopp när hästen mår bra lyfter både livsandarna och slemmet!
Frisk luft, mycket utegång, bra stall, bra foder (blött hö eller hösilage) Även havre och kraftfoder kan bli dammigt och mögligt, se till att även det hålls torrt och dammfritt.
Algerna Carrageen är bra, jag gav även vitlökspulver och myslifoder med vitlök och örter för luftvägarna. Kolla upp med någon kunnig människa vilka örter som lämpar sig.
Om hästen är mycket snuvig kan man ånga den med eukalyptusolja. Jag gjorde det efter bihåleinflammationen för att få ut varet ur alla håligheter i huvuvdet. Ta en hink och lägg en liten näve hö som du smular sönder lite grann i botten. Koka vatten (köp t.ex en billig vattenkokare att ha i stallet) och häll över höet så det täcker bottnen och höet (behövs inte så mycket, kanske 0,5-1 liter). Droppa ner några droppar eukalyptusolja i vattnet, jag minns inte exakt hur många, prova dig fram. Det är STARKT så ta inte för mycket.
Ha grimma på hästen och vik försiktigt en handduk in under nosremmen, så att handduken hänger ner framför hästens nos. Håll sedan hinken innanför handduken så att ångan går upp och hästen andas in den. Det här måste hästen vänjas vid, så ta det stegvis och lugnt. Jag måste hålla hinken långt nere för att min häst skulle tåla det, men så fick jag hjälp av den som rekommenderat detta, och vips fick man hålla hinken hela vägen upp. Hon började också tycka om det efter hand. Se dock till att hästen inte försöker äta höet i hinken och bränner sig. Att andas in de första ångorna kan kännas obehagligt också, speciellt om man överdoserat. Håll sedan 10-15-20 minuter, vad ni klarar.
Utfodra hästen med hö på golvet efteråt, så att den står en längre stund med huvudet neråt. Då rinner snoren ut lättare.