Hosthäst!!

T

Trinity

Har haft problem med mitt 17-åriga halvblods sto nu i ca en månad. Det började en gång när morsan var ute och fodrade eftermiddags hö, då började stoet hosta så kraftigt och intensivt att morsan hämtade mej för hon var orolig att Laffy (hästen) fått ngt i halsen. Min första slutsatts var att hon hade fått ngt i halsen så jag gick med henne en stund och såg till så att hon drack. Sedan slutade det. Trodde vi. Efter det så har hon hostat mkt när hon kommit in i stallet. Damm trodde vi då eftersom det var när hon stog i stallgången och blev borstad när hon hostade. Men sen började hon hosta i hagen oxå! Vid det tillfället började jag fundera på höet. Vårat egna hö hade nämligen fått mögel så vi var tvungna att slänga allt :( så vi fick köpa. Höet vi köpte är mkt flisigt och bösigt men annars bra. Vi började vattna höet och köpte ett pelleterat medel för hosta och hoppades att det skulle bli bättre, och det blev det i ca 2 veckor, tills nu! Nu hör jag att hon hostar när hon äter höet, så kraftigt att hon knappt kan äta. Så idag så panikköpte vi ett annat hö, som inte är bösigt som jag nu hoppas är bättre för henne....Men jag är orolig för henne....Hon har ALDRIG haft problem med hosta innan och när man rider eller går med henne hostar hon inte. Finns det ngn risk att vi har förstört hennes luftvägar :cry: :cry: pga höet? Fick rådet att gå över till hösilage tills de släpps på bete...men jag vet inte, är det ngt att sattsa på?:confused: Kan ju tillägga att våran andra häst, som äter samma hö, aldrig hostat.

Är mkt orolig så alla förslag är väldigt välkomna!:confused: :cry:

Sv: Hosthäst!!

Ni har inte haft vet ute som tagit prover för influensa, rhinovirus m.m.? Låter som om ni haft en infektion på hästen.

Norrland

Hej!

Vad tråkigt med din pålla...:(
Men åtgärdar man det och kollar över stallmiljön brukar det försvinna om de inte går för länge med hostan...då kan man behöva sätta in behandling...

Hösilage är mycket bättre till hosthästar då det inte dammar ngt..vi började ge det till våran pålle när han fick hosta och han slutade då rätt snabbt..gav också en sked honung i fodret då det lenar i halsen..
Sedan har carragen alger varit effektivt för oss.. Alg börje har en sida här på internet där du kan läsa om algernas inverkan..:)

Vattna höet sopa aldrig när hästen är inne, och borsta hästen ute är också ngra saker att tänka på.. Lycka till o hoppas det blir bättre snart..

:confused: Jag har oxå tänkt tanken på infektion så jag har tagit temp, puls, kollat slemhinnor varje morgon och kväll och inte märkt ngt avvikande, hon är lika pigg och glad som vanligt annars...Men givetvis om det håller i sej så låter jag en vet kolla henne.

Tack Cissicissi för råd! Faktum är att hon äter, och har ätit i snart 2 år alger i från algbörje och jag har sett stor förändring på päls,hovar och mage:) . Har oxå tänkt på att mocka tidigt så dammet lägger sig och vi har alltid (även på natten) en dörr öppen så det ventilerar. Det där med honung verkar intressant! tack! :)

Får väl se nu med höbytet annars får jag testa med ensilage. Ska även ta en kolla masken på henne och se, har hört att mask/parasiter kan orsaka sånt?

Men jag kanske ska höra med vet ändå?:confused: sorry om jag svamlar hit och dit men det är inte kul när älsklingen inte mår bra...:(

Senast ändrad av en moderator:

Ok , men är det algerna man kokar eller är det de vanliga brungröna algerna?
Det är de man kokar som man ska ha vid hosta...:idea:

Om jag var du skulle jag först ta ut vet innan jag började med alger odyl.

Vi har haft smittsam hosta på hästarna för några år sedan. Det började akut, en häst som plötligt började hosta ordentligt. Det satt i länge, några månader innan hästarna blev helt symptomfri. Stallet blev isolerat under tiden hästarna insjuknade.

Det är viktigt att du vet vad hostan beror på. Är det infektion kan det orsaka hjärtmuskelinflamation om du tränar hästen.

Om det inte är infektion utan irritation av hö osv kan hästen behöva luftvägsvidgande. Kan iof behöva om det är infektion också.

Mitt råd är absolut att ta ut vet innan du börjar experimentera med hemmagjorda recept. Alger ex är inte naturligt att ge häst, det finns frågetecken. Ungefär som det visat sig att vitlök faktiskt är direkt giftigt för hästar.

Norrland

Om jag var du skulle jag först ta ut vet innan jag började med alger odyl.

Vi har haft smittsam hosta på hästarna för några år sedan. Det började akut, en häst som plötligt började hosta ordentligt. Det satt i länge, några månader innan hästarna blev helt symptomfri. Stallet blev isolerat under tiden hästarna insjuknade.

Det är viktigt att du vet vad hostan beror på. Är det infektion kan det orsaka hjärtmuskelinflamation om du tränar hästen.

Om det inte är infektion utan irritation av hö osv kan hästen behöva luftvägsvidgande. Kan iof behöva om det är infektion också.

Mitt råd är absolut att ta ut vet innan du börjar experimentera med hemmagjorda recept. Alger ex är inte naturligt att ge häst, det finns frågetecken. Ungefär som det visat sig att vitlök faktiskt är direkt giftigt för hästar.

Norrland

Men om hon inte har feber, konsig andning och är som vanligt annars, då är det väl ingen infektion?

Om det är en äldre häst kan febern vara snabbt förbi, den märks knappt. Men infektion kan det vara ändå.

Vi hade ett äldre sto när vi drabbades. Hon blev inte sjuk, hade en ytterst liten tempförhöjning. Fick sedan hosta som tog tid att läka ut. En annan häst i stallet blev däremot mer sjuk, det var på den vi märkte infektionen.

Så det jag vill säga är att frånvaro av feber är ingen säkerhet för att det inte handlar om infektion.

Om det hade varit dåligt foder osv tror jag att symptomen varit mer smygande.

Norrland

Om det är en äldre häst kan febern vara snabbt förbi, den märks knappt. Men infektion kan det vara ändå.

Vi hade ett äldre sto när vi drabbades. Hon blev inte sjuk, hade en ytterst liten tempförhöjning. Fick sedan hosta som tog tid att läka ut. En annan häst i stallet blev däremot mer sjuk, det var på den vi märkte infektionen.

Så det jag vill säga är att frånvaro av feber är ingen säkerhet för att det inte handlar om infektion.

Om det hade varit dåligt foder osv tror jag att symptomen varit mer smygande.

Norrland

Men i och med att det varit i samband med hö som hon hostat så behöver det väl inte vara infektion? Varje gång hon hostat i stallgången hade hon ätit precis innan hon kom in så det har alltid varit i samband med hö som hon hostat. Jag har inte helt slagit bort tanken på en infektion men eftersom att hon bara hostar då.... Men hur artar sej infektionen annars? Ngr stora syptom (förutom hostning då förstås) annars? Vad händer om en sådan infektion inte behandlas? :confused:

Det enda råd jag kan ge är att ta ut veterinär.

Jag tror att du vinner på det för hosta som pågått en månad är ett ganska allvarligt symptom. Så - ta ut veterinär.

Norrland

Liknande trådar

Hästvård Min ena c-ponny av oklar anledning äter eller dricker något. Igår byta vi stall, då åt hon, drack inte super mycket men eftersom hon...
Svar
6
· Visningar
991
Senast: lillamy73
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 643
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hästvård I måndags messade stallägaren mig och berättade att min åring hade en liten bula uppe på halsen nära ganaschen. Han var inte öm och inte...
2
Svar
29
· Visningar
8 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp

Hästrelaterat