T
Trinity
Har haft problem med mitt 17-åriga halvblods sto nu i ca en månad. Det började en gång när morsan var ute och fodrade eftermiddags hö, då började stoet hosta så kraftigt och intensivt att morsan hämtade mej för hon var orolig att Laffy (hästen) fått ngt i halsen. Min första slutsatts var att hon hade fått ngt i halsen så jag gick med henne en stund och såg till så att hon drack. Sedan slutade det. Trodde vi. Efter det så har hon hostat mkt när hon kommit in i stallet. Damm trodde vi då eftersom det var när hon stog i stallgången och blev borstad när hon hostade. Men sen började hon hosta i hagen oxå! Vid det tillfället började jag fundera på höet. Vårat egna hö hade nämligen fått mögel så vi var tvungna att slänga allt så vi fick köpa. Höet vi köpte är mkt flisigt och bösigt men annars bra. Vi började vattna höet och köpte ett pelleterat medel för hosta och hoppades att det skulle bli bättre, och det blev det i ca 2 veckor, tills nu! Nu hör jag att hon hostar när hon äter höet, så kraftigt att hon knappt kan äta. Så idag så panikköpte vi ett annat hö, som inte är bösigt som jag nu hoppas är bättre för henne....Men jag är orolig för henne....Hon har ALDRIG haft problem med hosta innan och när man rider eller går med henne hostar hon inte. Finns det ngn risk att vi har förstört hennes luftvägar pga höet? Fick rådet att gå över till hösilage tills de släpps på bete...men jag vet inte, är det ngt att sattsa på? Kan ju tillägga att våran andra häst, som äter samma hö, aldrig hostat.
Är mkt orolig så alla förslag är väldigt välkomna!
Är mkt orolig så alla förslag är väldigt välkomna!