Hosthäst?

R

reykurboy

Har en pålle som haft hosta ca 1½ månad nu, var ner till ATG-kliniken för tre veckor sedan där konstaterades slem i hals och lite i lungorna. Fick lite kortison samt ventopulmin och slemlösande som han tog tills i fredags, då var han helt bra. Bukandades ingenting och hostade ett par gånger i början på galoppen, det var allt.

Idag när jag kom till stallet hostade han igen på väg in från hagen och bukandades lite, ingen feber hade han och var pigg och glad som vanligt. När jag var ute med honom hostade han ingenting och hade slutat bukandas när vi kom tillbaka till stallet.

Nu till frågan, vad skulle ni göra??
Jag tänkte ringa kliniken imorgon och be om en omgång slemlösande till....

Ni som haft hosthästar... Har det tagit lång tid innan de blivit bra eller har de fått stå på medicin länge??

Hoppas på lite svar! :)

Sv: Hosthäst?

Precis sådär har en häst i stallet där jag står med min häst,va läskigt:p Han har hostat jättelänge nu och det ända veterinärerna säger är att han ska villa ännu längre,men det blir inte bättre iaf. Jag börjar nästan fundera på om det är bronkit eller nått för det är liksom torr hosta den här hästen har och den går inte över trots exakt samma behandling som din hade. Men vi får hoppas att det är nått annat:p

Tycker som du att du ska ringa kliniken imorgon. Dock är det i princip lönlöst att ge medicin sålänge man inte gör något åt orsaken till hostan. Detta kan t.ex vara dammigt hö, dålig stallmiljö mm mm. Medicinen tar mest bara bort symtomen tillfälligt. Finns orsaken kvar kommer hostan komma tillbaka såfort medicinen tas bort.

Nu utgår jag alltså från att hostan är bronkiliknande och inte beror på någon infektion.

Hoppas hästen kryar på sig snabbt! :)

Äter hästen hö? Annars är ju byte till hösilage ett hett tips!

*kl*

Tack för svaren!:)
Har bytt hö och försökt att göra så dammfritt som möjligt och mycket längre utevistelse.

Han är dessutom en fånghäst, kan man ge ensilage ändå?? Är inte det kraftigt?

Nej, analysvärdena varierar så klart, men det är inte kraftigare än ett bra hö.

då min häst blev host häst så fick han i början vetipulmin...tror han åt tre burkar... men det hjälpte inte... sedan åkte vi iväg till mälarkliniken... där gick de ner o kollade o han hade inflammerade lungsäckar och bronkit... så han stannade där 7dagar så att skulle kunna spola lungorna... när jag hämtade hem honom så hade de prövat ut vilket strö han klarade av så det var bara att byta till torv och hösilage... tror inte jag fick med mig nån medicin hem till honom efter det...

idag är han symtomfri...

*kl*

Tack för svaren!:)
Har bytt hö och försökt att göra så dammfritt som möjligt och mycket längre utevistelse.

Han är dessutom en fånghäst, kan man ge ensilage ändå?? Är inte det kraftigt?

min kille är även fånghäst o det funkar fint med hösilage... dock har jag ett ganska torrt sådant

Fast det spelar ingen roll vilken ts-halt det är för protein och energivärdena.

Ajdå... Jag fodrar iof mest på känsla till min häst iaf, men jag kollar alltid så att värdena ligger inom det normala. Sen kan man ju kolla vilka slags gräs som är i och få en bra uppfattning om energi kontra protein därifrån!

Min astmatiker till häst klarar sig helt utan mediciner tack vare ett tillskott som heter Ismovit. Han har inte hostat en enda gång sedan han fått det.

Min astmatiker till häst klarar sig helt utan mediciner tack vare ett tillskott som heter Ismovit. Han har inte hostat en enda gång sedan han fått det.

Vad är det för pulver??

Har era hästar bukandas också när de har haft hostan??

Inget pulver, utan pellets. Du ger det under två månader två gånger om året. Säljs bland annat på Djursjukhuset i Helsingborg samt hos vissa veterinärer. Jättepopulärt bland den danska veterinärkåren eftersom det just funkar i många fall. Min veterinär (mycket duktig, elithästar åker dit) sa att det garanterat skulle funka för min häst. Vilket det gjorde :)

Min bukandas, ja.

Jag PM:ar dig lite senare och ställer lite frågor om det är ok?? Det lät mycket intressant! :)
Måste rusa till jobbet nu... Suck!

ha koll så det inte blir för tort! väldigt lätt att det blir kolik eller foderförstoppning har varit med om båda sedan i höstas å blivit tvungen att ta bort båda hästarna. bara en tanke så det inte går illa för dig
mvh Tail

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 018
Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
932
Senast: Eloise
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 141
Senast: tott
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 903
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare