Hosthäst utan diagnos

K

knyttet

Jag har en valack uppstallad hos mig som har hosta sedan en tid. Ägaren har haft honom på lösdrift senaste året och det är (trots det) under den tiden som han börjat att hosta. Hostan kommer och går i perioder. Inget slem, utan bara torrhosta. Han reagerar inte på damm vad jag eller ägaren har märkt.

Hästen har varit på klinik och blivit kollad och de hittade inget fel, vid besöket hostade han inte alls (typiskt). Han hade inget slem i luftvägarna och allt såg ok ut. Han har svarat lite på behandling på Ventipulmin, men inte fullt ut. Han har fått alger, men det har inte hjälpt.

Som det är idag så hostar han ibland när han är inne, ibland i hagen, ibland vid ridning. Vissa dagar hostar han mycket, vissa dagar är han helt hostfri.
Han har bara torrhosta, inte så att han "hostar med hela kroppen", bukandas inte osv. Han hostar inte mer i rörelse/ansträngning. Jag tycker att han verkar mer hostig när det är fuktigt i luften, råkalla vinterdagar. Annars tycker jag att symtomen är olika varje dag och han har inte fått nån diagnos av veterinären, det får väl bli nytt besök. Jag tycker att det låter som astma hos människor.

Nån som har erfarenhet av en häst med liknande symtom? Vad fick er häst för diagnos och behandling? Prognos?
Tacksam för allt...

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp! Har hostat i ungefär två månader nu och det blir bara värre och värre. Fick Mollipect av läkaren för ca 1,5 vecka sedan och...
2
Svar
35
· Visningar
4 810
Senast: cambodia
·
Hästvård Min lilla E får man numera (nåja sen ett tag) klassa som hosthäst. Det knepiga är när han får hostan. Sedan ett par dagar har vi en...
Svar
2
· Visningar
1 280
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
1 015
Senast: terrific
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 848
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?