hosthäst medicin...

T

Tokmaja

Finns det någon bra medicin som effektivt lindrar hostan hos sk "hosthästar"?
Naturmedicin eller annat...
 
Sv: hosthäst medicin...

hej hej.. jag ger alger till mina hästar, funkar jätte bra!
Torkade alger som jag lägger i blöt i betforen till kvällen
Alg-Börje...hrmm:crazy: tror jag företaget heter..
Min gamla pålla är en riktig host-maja men denna vinter har hon varit jätte pigg!!:banana: Jag ger även hösilage
Detta är mitt tips..Lycka till:D
 
Sv: hosthäst medicin...

hejhej!
Har ett arabsto på 21 år, som jag för 3 år sedan var helt övertygad att jag var tvungen att jag itne skulle kunna ha kvar, pga att hon är en hosthäst. Hon har hostat sedan hon var tre, och det har ökat för varje år..

Våran andra häst skadade sig, och vi kom i kontakt med aloe-vera.

Vi fick veta att mom man dricker aloe-veran så kanske det gjorde att hon mådde bättre, sagt och gjort, hon har druckit aloe-vera i tre år och aldrig mått bättre. Hon hostar nästan ingenting och är piggare än någonsin..

Företaget heter Forever Living Products och drycken heter Aloe-Vera Gel.

Jag och hela familjen dricker samma som hästen, precis som våra hundar också gör..
Hälsa kommer inifrån, hejsvejs
 
Sv: hosthäst medicin...

Jag ger Secreta Pro från Equistro, funkar super!
 
Sv: hosthäst medicin...

Tokmaja skrev:
Finns det någon bra medicin som effektivt lindrar hostan hos sk "hosthästar"?
Naturmedicin eller annat...

Håller med ovastående, aloe vera kan hjälpa. :idea:
 
Sv: hosthäst medicin...

det är en självklarhet. Men det är inte alltid det hjälper heller.
Dessutom är min tant helt ur kondis och hon mår givetvis bättre när hon är igång, men för att få igång henne måste jag kunna lindra hostan.
 
Sv: hosthäst medicin...

hur mycket ger du av det då?
Hur länge räcker en sådan "flaska"? För jag antar att en häst måste ha mer än den mänskliga dosen som står på...

Finns det någon annanstans att få tag på än där? Det kostade ju 200:- i frakt ju!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hosthäst medicin...

Tokmaja skrev:
hur mycket ger du av det då?
Hur länge räcker en sådan "flaska"? För jag antar att en häst måste ha mer än den mänskliga dosen som står på...

Finns det någon annanstans att få tag på än där? Det kostade ju 200:- i frakt ju!!!

Jag ger mina stora hästar 1-2 msk/dag. I början när de ska vänja sig ger jag dem mindre eftersom det är så starkt och de har så känslig mage.
Jag använder samma märke, dyrare än många andra men det är helt klart fråga om kvalitet.
 
Sv: hosthäst medicin...

var inne på hälsokosten och köpte, där sa hon som sålde (som använder aloe vera på sin eksemhäst) att man ska ge hosthästar timjan... så nu testar jag aloe vera och timjan:)
 
Sv: hosthäst medicin...

Hej! Det bästa man kan göra är att inhalera hästen! Det är även viktigt att veta om hästen har slem i lungorna eller inte. Det måste ut!! I sådana fall är hoststillande medel (som tex. timjan) jättefarligt! Och självklart motion, frisk luft och dammfritt. Hälsningar Jenny
 
Sv: hosthäst medicin...

Har den slemmig hosta eller inte?

Är den trång i luftrören?

Hostar den bara vid ridning, vid damprovokation eller lite jämt och ständigt?

Huruvida vilken medicin som du ska sätta varierar beroende på vad du svarar på frågorna.

Har du vet.undersökt henne? Fick hon medicin då? Blev det ngn förbättring?
 
Sv: hosthäst medicin...

Har den slemmig hosta eller inte?
nej, bara i pollensäsongen.

Är den trång i luftrören?
nej.

Hostar den bara vid ridning, vid damprovokation eller lite jämt och ständigt?
lite jämt och ständigt.
Det lustiga :smirk: är att om man rider i skogen får man rida på långa tyglar för hon hostar så om man travar tex (försöker få upp kondisen så vi travar korta sträckor trots hostan) MEN om man rider lite "dressyr" så hostar hon inte en enda gång.. :smirk: är inte det lite konstigt... trots att jag både travade och galopperade då!!!

Huruvida vilken medicin som du ska sätta varierar beroende på vad du svarar på frågorna.

Har du vet.undersökt henne? Fick hon medicin då? Blev det ngn förbättring?
ja vi har gått ner med kamera bla, jag en gång och förra ägaren en gång, ända ner till lungorna, finner inget fel på henne och därför blev det inte medicin då eftersom hon då inte heller hade större problem av hostan, den har blivit värre med åren. Dock bättre nu faktiskt :) .
 
Sv: hosthäst medicin...

Pepparmynta bl a har jag haft till min bronkit häst.Fungerade bra.:)
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 523
Hundhälsa Min hund fick diagnosen idag. I morgon börjar vi med Vetoryl 20 mg han väger 9 kg och är 7 år. Har läst massa skräckhistorier på nätet...
Svar
3
· Visningar
604
Senast: Lillkin
·
Hästvård Hej! Freyr har ”lindrig hovröta” som dock nyligen förvärrades något. Iaf har vi tagit av skorna och han är verkad. Vi sprayar med...
2
Svar
26
· Visningar
1 168
Senast: Tossa90
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 796

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp