HOSTHÄST hjälp örtblandning recept?

A

annso80

Hej!
Har en en C-Ponny som tidiagre haft hosta nu har han fått tillbaka hostan efter ca: 2år. Han kom till mej som hosthäst men använde då nån blandning av äppelcidervinäger vitlök och anis? och nåt mer tror jag det var nån som har nåt braigt recept att prova så han kan bli kvitt hostan. Fungerade bra förra gången från att nästan ha varit utdömd, sen dränkte jag in höet i vatten och allt kraftfoder..
Funderar på lusern istället för hö kan man ersätta hö helt med lusern?
Ska väl vara samma motsvarighet 1kg hö=1kg lusern?
Tror att det är höet som orsakar hostan!
Tacksam för svar!!! :(

Sv: HOSTHÄST hjälp örtblandning recept?

................................

timjan o anis...1 dl anis och 3 dl timjan i 12 dl vatten...koka ca 10 minuter anisen...lägg i timjan de sista minuterna...låt stå o dra så länge du har tid....man kan även lägga i några msk honung.....sila ur och ge ca 1 dl om dagen....sen kan du spara silet och lägga i krubban, en näve vid varje måltid...

Tack för svaret!
Du menar färsk Timjan & anis? Inte på brk.
Vet du hur det är med lusernen?
:)

jag har haft torkad timjan o anis....

jag tror inte det är så bra ide att endast ge lusern, då det ofta ligger högt i värdena, om du inte fodrar halm till.....prova hösilage..finns ju att köpa i småbal.

Tack för hjälpen-. :)

Liknande trådar

S
Hästvård Tänkte inte skriva så mycket här om detta för att man kanske får höra en massa skräckhistorier som gör en ändå mer nervös, men jag tar...
2
Svar
25
· Visningar
2 144
Senast: Skuggabaldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar