Jag känner fortsatt stor trötthet från min utmattning, vilket hämmar mkt, även om depressionen är behandlad. Det är mastigt att försöka vara så bra man kan som förälder då. Men tror inte R lidit någon gång. Han vet att mamma är trött och behöver vila också (när pappa är hemma då förstås).
Han pratar otroligt mkt, pratar i 2-ords meningar, ibland 3 ord. Kan säga det allra mesta (även om alla bokstäver inte är med), minns allt och visar och är nöjd över att han kan så mkt. Fordon och ffa traktorer är stora favoriterna hela tiden. Katten lika så. Är gärna med i stallet med hästarna, vet vad de ska ha för mat, mockat mm. Sjukt kul och väldigt gulligt
Plan att börja förskola om ca 1 månad. Känns väldigt ambivalent.
Hur tänker ni med potträning/blöjavvänjning? Har rutinpottat fr 5 mån, så gott som aldrig bajs i blöjorna sedan ett år tillbaks, men nu sitter han lite mindre gärna på pottan av och till. Funderar på ett blöjavvänjningsförsök innan förskolestart. Pappan och jag jobbar omlott nu så att han kan vara hemma och kommer anpassa jobbet (arbetstidförkortning) sedan så att det blir max 5 timmar/dag på fsk.
Ang bad som skrevs ovan. R älskar att bada i liten barnpool hemma och i sjön, och bada för honom i sjön är att sitta med traktorer och spadar en liten bit ut i vattnet. Vi har varit i badhuset några ggr nu sedan de öppnat igen efter corona, han ogillar mängden med andra människor betydligt mer än vattnet, men leker på sitt sätt. Vill itne ut på djupt vatten (vilket jag tycker är helt rimligt) mm. Så idag sa han "mamma bil" hela tiden först = åka hem. Men så gick vi till en annan pool och jag frågade om det var vattnet som var jobbigt "nej" eller alla människor - nickade. Då satte vi oss så han satt med ryggen mot allt folk och så pratade vi om våra djur och han fick gissar om katten och hästarna skulle gilla att bada i poolen eller inte, och sedan gick vi till en annan pool och lekte att vi bakade och öste ingredienser (han har bakat och lagat mat lite hemma med mig) och då ville han istället inte åka hem. Jag tror mkt mer på att låta honom ta en snutt i taget och ingen hets, i synnerhet gällande vatten, man vill ju verkligen inte skapa någon stress, rädsla eller aversion.
Men det är lite det som oroar mig med fsk också, han gillar inte mkt folk på en gång. Men har bytt till en annan fsk och där är de 8 barn i gruppen.
Nätterna går lite bättre, men ibland är det många uppvak. Vi har slutat med välling. Slutade en natt när han kaskadkräktes ner hela sängen x flera och av de skälen behövde vila magen lite. Efter det fortsatte vi på att magen ska vila på natten, och det har fungerat. Har vattenmugg istället.
Sover era middag? R slutade vid 18 mån att sova middag då och då. Nu är det kanske 50/50. Vi erbjuder alltid nattning i vagn/bil/säng, men somnar han inte inom 30 min låter vi bli.
Ang kroppsdelar kan han peka ut och säga det mesta på sig själv, och även på hästarna, hov, man, kors, mule, ganasch och sånt