Höstens planering (Hopp ed.)

KSF

Trådstartare
Såg en i dressyrforumet, men eftersom jag inte har tävlar eller planerat att starta någon dressyrtävling (utöver ett eventuellt KM) så startar jag en här istället. Intressant och veta hur alla ligger till och tänker kring denna hösttermin på tävlingsbanorna :). Nya mål?, Ny häst?, Nya klasser? eller har ni kanske inte börjat planera alls?

Jag tänkte fortsätta tävla min 23-åriga D-ponny. Dock finns det ingen vettig tävling förrän typ oktober. (Jobbar udda helger och ska tjänstgöra på ponny-EM nästa helg. Övriga fria helger finns inga bra tävlingar.)
Tanken är också att 5-åriga C-ponnyn ska komma ut. Måste bara hitta en vettig pilot först.

Höstens planering är inte helt klar än, men ska fortsätta på vårens bana. Tävla för rutin och för god känsla. Där emellan träna och hitta mer styrka och teknik.
Mer specifikt:
5-åringen: Ska fortsätta gå 100-110 nu hela hösten också, om det fortsätter ge något så att säga. Behöver få upp konditionen och styrkan ännu mer innan högre höjder. Och bråttom upp på 120 har vi inte. Hon ska fortsätta tycka det är roligt att tävla så det blir lite sporadiskt. Ska här närmast gå 100 och 110 den 15/8.
17-åringen: Från att inte ha gått att hoppa utan att sätta livet som insats har vi nu äntligen börjat göra stora framsteg. Så vi ska fortsätta som nu, göra allt så enkelt som möjligt och bara leka lite. Mycket klapp och beröm när hon gör rätt, och ännu mer när det blir knasigt så hon inte tappar självförtroendet. Hon ska få gå 90-100 och eventuellt någon 110 nu i höst.

Glömde skriva något på min egen tråd... Snyggt. I alla fall här kommer min egen planering.

Eftersom farbror P är hela 19 år så får vi se hur länge han vill tävla. Men känns superfräsch just nu i alla fall, finare än för något år sedan då vi inte hade hittat ett koncept som fungerade för honom när han började bli äldre kring tävling och träning.

Förutom ett mer anpassat träningstänk hemma (gällande träning och skötsel) så startar vi på tävling endast en klass per tävlingsdag. Med en uppvärmninsklass hoppar han bara lojt i första klassen när det är lägre och sedan är han lite småtrött och redan i det "oförsiktiga läget" till klassen efter. Slutar i regel med en tråkig felfri runda i första och 4 fel i nästa klass. Han vill inte heller hoppa jättehögt nuförtiden utan han känns som gladast i 110 klasserna och inte lägre.

Han är säker och stabil *peppar peppar* och en bra häst för lagklasser. Då jag inte vill tävla honom för mycket (det ska vara kul för honom att få komma ut och lufta sig) räcker det med ett Div II lag och kanske någon enstaka 110 klass på det. Blir det inget lag så får jag väll lägga på några andra tävlingar i planeringen motsvarande dem.

Han får tävla och träna så länge han vill i den utsträckning han vill, är bara tacksam över att han fortsätter ställa upp och för den tid jag kan få med honom.

Jag har haft ett litet uppehåll under sommaren men kör igång nu nästa helg med lite småklasser. Planen är att fortsätta med små klasser för den yngre hästen och den äldre att förhoppningvis gå upp till 110 i höst. Problemet är att den är stor (men vändbar) och jag tycker det blir ofta väldigt tajt inomhus. Måste välja och planera lite efter hur stora ridhus tävlingsplatsen har. Den hästen är helt klart en utehäst egentligen. Håller vädret sig fint hinner vi nog med lite utettävlingar innan det r dags för inomhus :)

Den yngre hästen ska även få dressyrtävla lite. Sist var den himla skraj och spänd men fick ändå fina ord från domaren som självklart såg den var så spänd så det är mest som träning för att få den att slappna av och för att jag tycker det är roligt. Förra gången var nog första gången den tävlade dressyr och det kändes som den letade hinder. När vi red upp för halten som sista grejen sög den mot staketet :rofl:

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 934
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 472
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 600
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 410
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar