E

Ellinore

Jag hyr en häst, och efter att jag galopperat ca 1 ½ varv så börjar hon hosta. Jag tror att det är för att hon inte har så bra kondition, så hur ska jag träna upp den? Vad är bäst, att skritta en timme, eller att skritta, trava och galoppera på en timme?

Sv: Hostar

Nej det är inte för att hon har dålig kondition som hon hostar. Förmodligen gör ansträngningen att hon får upp slem och hostar därför. Ta försäkerhetsskull temp för att kolla att hon inte har feber. Ring ägaren- du skrev att du hyr. Där får du nog de bästa råden.

Hon kan dock ha dålig kondition och hosta.

Hon kan ju även reagera på damm och såndant, nu är det ju väldigt torrt.
Viktigt är att du alltid skrittar fram och skrittar av, jag skrittar i minst 20 min innan jag gör annat, och skrittar minst 20 min innan jag släpper dem i hagen igen.

Jag frågade ägaren. Hon sa att Bonita (hästen) är ganska känslig för damm, och det dammar ju på ridbanan, så det kan vara därför.

Det låter ju möjligt. Mitt sto har kvickdrag och är i princip allergisk mot damm och mögel. Jag har henne på lösdrift och ger hösilage, det har räckt för att hålla henne symptomfri.
Du får hålla dig till skog och dammfria ridvägar och rida på banan när det regnar eller nåt! ;)
Lycka till!

Ja, det vet jag också, men samtidigt? Jag fick inte ihop det på nåt enkelt sätt men jag missförstod naturligtvis. Jag har faktiskt glasögon, och det var nog 4 år sen jag använde dem ;) Ursäkta :D

Kan vara förkylning, virus, dammallergi, pollenallergi.. you name it.

Nordisen här hemma har någon form av allergi, hon hostar lite när gräset och björkarna fröar.
Vbltravaren däremot har Bronkit, eller har haft rättare sagt, och han får direkt återfall av ex. dammigt foder, dålig stallmiljö, hastiga väderomslag etc.

Ang. konditionsträningen, är långa skritt och promenadturer på lång tygel bra i början.
När hon fått upp flåset lite, kan du börja klättra i backar, trava kortare sträckor osv.

Men hade jag varit du hade jag väntat med strängare motion tills jag vet vad hostan beror på.

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 131
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 007
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?