Hostar vid ridning!

Sv: Hostar vid ridning!

Hej!

Klinik är klart bäst, men det är inte säkert att dom vill ta emot om det är fler som hostar(smittrisk). Ring närmsta klinik och berätta som det är så får du se vad de säjer.

/Lavinia, vars häst slutade hosta när hon bytte från hösilage till hö och från utebox till att stå på vanligt stall..

Nu menade jag på att hästen hostade för att den kanske fick lite gräs i halsen eller att den bara fick nåt i halsen. Inte att det var dåligt hö . Nä damm går ju att ta bort!

Fast damm kan vi nog utesluta då hon står på bete och står ute dygnet runt.

Det är bara hon som hostar(det finns två hästar..)

Fast hästar får inte hö eller gräs i halsen regelbundet om du förstår vad jag menar, skulle hästen hosta till en gång var 4:e månad så skulle det väl kunna vara en tänkbar orsak. Däremot om man hör samma häst hosta dagligen, så lär det ju inte handla om gräs.

Nä, klart. Men åh jag blir så ledsen.. På två månadere har hon haft ont i ryggen. Sen tappskor, sen ögoninflammation. Sen nu hostar hon också!

Tar eländena aldrig slut?

Min medryttarhäst har hosta såfort han ansträngs.
När vi travar och galopperar kan han helt plöstligt få en hostattack eller bli anfådd så han sänker farten och till slut måste sakta av till skritt igen för att hämta andan.
Men han har hö/pollenhosta och det är uppkollat så det är väl bäst att kolla upp vad det är för hosta din häst har fått ;)
Kan säga att min medis är bättre nu när han får medicin :)

Okej, nä jag kom faktist på en sak vad hostningen kan bero på. I helgen, fre+lörd+sön stod hästarna inne och då dom är väldigt vana att stå ute i friskluft kan ju bytet av miljö kanske ge hosta?
Vi har ett väldigt dammigt spån och höet är ju väldigt torrt så det kanske var därför hon fick hosta? Hon hostade ju lör+sön+mån.. :confused:

Har dock avvaktat och ska låta henne vila nu tills nästa måndag för att se om hon fortfarande hostar. Isåfall blir det veterinär men jag hoppas på att det var miljöbytet som gjorde det. :)

Är hästen sjuk efter helgen så ska vi åka till kliniken, idag sprang han i hagen lite och sen när han stanna hosta han flera gånger :cry: Vad tror ni att det kan vara? :confused:
Vi köpte några örter som ska vara bra för hosthästar, han får det morgon & kväll nu, men det verkar inte hjälpa.. :

Det är precis så här man inte ska göra, man vänder på ordningen. Konsulterar först veterinär, tro kan man alltid göra och jag utgår ifrån att hästen har någon infektion men det är som sagt någon en veterinär får bena ut åt dig.

Har pratat med veterinär och han sa att vi skulle höra av oss efter helgen om han inte blivit bra. Så länge tänkte jag bara fråga vad ni tror att det kan vara, om det kan vara nåt allvarligt.. :(

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
289
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
580
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 247
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 624
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31