Hostar vid ridning!

nimbo4ever

Trådstartare
Min häst har börjat hosta när man travar, galopperar eller gör nåt ansträngande. Han hostar aldrig annars, varför gör han det när man rider då?:confused: Vi rider inte i nån dammig paddock eller så, så det är inte därför..

Sv: Hostar vid ridning!

Min häst gör detsamma ibland men hon har lindrig hosta.
Hon reagerar på pollen och kan ibland vara hostfri och ibland jättehostig.

Vet sa till mig att det bästa är att hålla henne igång så hon får upp sin kondis...

Har han hostat förut eller har det börjat nu?

Okej, nej han har inte gjort det så mycket förut, bara 1-2 ggr när vi börjar trava ibland..

Jag är ju av den åsikten att om en häst börjar hosta så avvaktar man en vecka eller utan att rida, dels för att se om symptomen lindras och dels för att se och någon infektion finns i stallet och flera hästar börjar hosta.

Därefter skulle jag ta kontakt med klinik för en ev utredning om hostan kvarstår, det är aldrig acceptabelt att en häst hostar då är det något fel som behöver avhjälpas. Sedan kan det handla om olika saker, antingen finns problemet att avhjälpa hos hästen eller så finns den i hästens miljö. Men detta kan man aldrig veta förrän man kontrollerat hästen ordentlig.

Så snälla TS, förringa inte att din häst hostar. Låt inte omgivningen pådyvla dig en massa förklaringar där veterinär är borträknad, tvärtom så är det just veterinär som kan ge dig orsaken och inte dina ev stall kamrater.

Okej., Ska jag rida som vanligt i en vecka nu om det inte blir värre då?

Jag trot Boj menar att du inte ska rida alls på en vecka :) Låt hästen vila och se om det blir bättre.

Jag har varit med om att hästar som inte avskrittas ordentligt får överansträngda lungblåsor vilket gör att de kolapsar. Hästen får sämre lungkapacitet och kan då börja hosta vid ansträngning. Förutsatt att hästen får naturlig avtrappning efter fysisk ansträngning, dvs skrittas tills den har normal andning (absolut inte direkt in i box eller till hagen efter avslutningsgaloppen osv), minskar problemet i och med att konditionen på hästen ökar. Detta bör naturligtvis kollas av vet, men är vanligare än många tror måste konstateras på röntgen för att ge säker diagnos. Att de just börjar hosta i början av passet tex första traven och galoppen och sedan slutar när de värmt upp är typiskt för denna åkomma. Detta är en typ av bronkit som kan avhjälpas med träning. Fortsätter man dock att inte skritta av ordentligt efter hård träning kan hästen bli så dålig att den måste avlivas.

Okej., Ska jag rida som vanligt i en vecka nu om det inte blir värre då?

Inte rida alls, låt istället hästen vara ifred och se vad som händer. Bättre eller sämre? Finns det flera hästar som börjar hosta?

Om folk ändå kunde förstå hur illa det kan gå om man rider på en häst som inte har en utredd hosta, bara för ett par veckor sedan avlivades en häst här i omgivningen. Orsaken var just att hästen hade ridits av sin ägare trots att den hostade, efter några veckor förvärrades hostan och först då tog ägaren kontakt med klinik. Hästen visade sig då ha en kraftig lunginflammation, enda symptom var hosta och i övrigt feber och snorfri. Ca 5 dagar in i antibiotika kuren blir hästen akut sämre, det visar sig att de små lungblåsor som sitter inne i lungorna var så kraftig infekterade att antibiotikan inte tog på detta. Sakta men säkert gick de sönder en efter en, och lungorna slutade att fungera som de skulle.

Jag lider verkligen med den häst lilla hästen, fruktansvärt.:crazy:

Ta väl vara på din häst, att stå över en eller två veckors ridning är inget emot att mista sin vän helt och hållet.

Du kan fara till vet. och kolla den i halsen, de går ner med en slang med liten kamera och kollar om det är rött eller slem. Kanske behövs bara slemlösande eller vila.

Tack för alla svar :)
Vi ska prata med veterinären imorn redan, då det har varit så här några dagar men blivit lite värre nu ser jag ingen anledning att ta det osäkra före det säkra..

Som de andra säger, ta inte för lätt på att hästen hostar. Om den inte brukar göra det -är väl aldrig bra, men ni fattar vad jag menar, utan detta uppkommit nu och den börjat hosta vid ansträngning så skulle jag testa att låta den vila nån vecka och se vad som händer. Den kan ju vara lite förkyld?
Här har varit en regnig period precis och min häst började hosta i förra veckan (eller ja -hostade till en gång när jag började trava) och hon hostar aldrig annars, var ngt svullen mellan ganascherna och var liite slöare än vanligt så hon har vilat ett par dagar och haft täcke på sig (har gått utan i alla väder den senaste tiden). Och nu är hon helt som vanligt igen och har inte gjort ett enda hostande.

Blir han inte bättre av att vila lite så är det doktorn som gäller. Allt som inte är vardagligt för just din häst, och som inte ger med sig på en veckas semester (om det inte är något uppenbart akut) är värt att snabbt kolla upp så man kan häva det innan det blir nåt värre.

Klinik, en gårdsveterinär har inte alla instrument för att genomföra en grundlig utredning varför din häst hostar.

Hoppas ni kan hjälpa mig också!

Mitt kallblodssto har börjat hosta litegrann. Kanske 2-3host per ridtur fast absolut inte varje ridtur. Bara ibland.
Det är oftast efter snabb galopp eller lång travsträcka. Som att hon harklar sig lite granna.

Varför tror ni hon gör detta? Hon har varken feber, är snorig eller är slö. Pigg och jätteglad är passande ord för henne.
Inga fel på lungljuden eller nåt sånt :crazy:

Det kan väl va för att den fått nåt höstrå fel och bara harklade sig!

Jaa.. Men det lät inte som det (hade en annan häst i stallet med kronisk hosta så jag vet hur det låter :P) Och hon hosta flera gånger.

Ja som sagt, det kan handla om någon infektion och det finns flertalet virus som kan orsaka hosta utan feber och näsflöde.

Fast KAN det vara normala orsaker som orsakar hostning, t.ex. höstrån eller damm?

Edit: Hostar hon nån fler gång blir det vila 1v. Därefter ännu mer hosta=vet.

Fast KAN det vara normala orsaker som orsakar hostning, t.ex. höstrån eller damm?

Edit: Hostar hon nån fler gång blir det vila 1v. Därefter ännu mer hosta=vet.

Om det skulle bero på hö och eller damm, så är det ju inget man ska acceptera utan då måste man se över stall miljö. Det är inte acceptabelt att en häst börjar hosta som inte tidigare gjort det, då ska man inte ha någon tolerans utan vara väldigt uppmärksam. Jag ser det inte som normalt att hästen hostar pga hö eller damm.

Får man flera hästar som börjar hosta så är det mest troligt att det föreligger en infektion, oavsett så ska det ju också kollas om inte hostan ger vika.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
289
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
580
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 247
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 623
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka