Hostar vid ansträngning

_pirate

Trådstartare
...någon som vet vad detta kan bero på?

Fick för nån månad sen hem mitt russ från fodervärdarna och fåtalet gånger vi har varit ute och ridit har hon hostat efter travsträckorna(galopp har vi inte vågat oss på än).
Hon är pigg och alert för övrigt både under ridning och i hagen.

Hon hostade inte före hon var hos fodervärdarna, någon smitta?

Ska ringa och rådgöra med vet. i veckan men otroligt tacksam för era funderingar.

Sv: Hostar vid ansträngning

Tecken på irritation i luftrören (bronkit).

Många hästar kan bli lite känsliga och hosta som du beskriver om de nyligen haft en luftvägsinfektion. Vid en lindrig infektion kan hostan vara det enda symptomet. Det kan också handla om att hästen utvecklat allergisk bronkit (även om man kanske tycker att säsongen är lite fel. Kan ju röra sig om pollenallergi). Om problemen fortsätter tycker jag att ni ska kontakta vet klinik för endoskopi (kamera som man tittar i luftvägarna med) och diagnos.

Rid som vanligt, men bryt av till skritt om hästen hostar eller verkar andfådd. Blir problemet värre - sök vet. på en gång.

Tack för svaret!

Ska som sagt ringa veterinär i veckan och höra vad de tycker jag ska göra, men det lutar nog åt att vi kör iväg med henne och kollar för att få ett säkert svar.

Om det nu skulle handla om de problem som du beskriver, finns det någon effektiv behandling eller är det helt "kört"?

Kanske idiotförklarar mig själv nu, men känner mig ganska grön på detta:o

Är det en infektion som orsakar besvären kommer de sannolikt att avklinga med tiden. En allergisk bronkit, däremot, kräver ofta åtgärder. Om problemen är orsakade av dålig stallmiljö/dålig hygienisk kvalitet på fodret måste man ordna en hållbar miljö för hästen. Det innebär i princip mycket utevistelse, dammfritt strö (många fungerar iofs på fin halm i lösdrift) och gärna hösilage eller ensilage som grovfoder. Stundtals kan en sådan häst kräva medicinering i form av slemlösande och bronkvidgande. Om hästen har utvecklat en sk sommar-COPD brukar orsaken vara en allergi mot pollen av något slag. Nuförtiden kan man ta relativt säkra tester för att utröna mot vad hästen är allergisk och sedan i möjligaste mån försöka undvika det. Även en sådan allergiker kan behöva behandling säsongsvis, eventuellt med kortison.

Det du beskriver är lindriga symptom och jag tror att ni ganska lätt kan styra upp det hela. Det mest sannolika är nog också en infektion.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 306
Senast: Bison
·
Hästvård Jag vill bolla lite med er som har eller har haft en häst med problem med luftvägarna. Eller bara på något sätt har erfarenhet eller...
Svar
6
· Visningar
1 270
Senast: Miikan89
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 847
Senast: Verdandi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 929
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka