Sv: Hostar så han kräks nästan
Usch, då KAN det vara att hans luftvägar har tjocknat till..
men olja är bra, även vitlök i maten och sedan grön- och brun alger som man kan köpa på en del ställen..
Min gamling var hosthäst när jag köpte honom för 20-år sedan och hade då turen att ha en gammal och kunnig veterinär som gillade huskurer..
Han sa att antingen kunde han ge honom mediciner som tog bort symptomen men inte orsaken eller så fick jag ta bort orsakerna och sen kunde han behandla de symptom som var kvar... Klokt
Så, all halm togs bort, allt hö togs bort och hösilaget togs fram, olja i maten, vitlök i aten, bun alger och sen grön alger i maten, ingen krafft som intevar förblötad etc etc etc..
Det tog ett tag men efter ett tag började hostan att minska och 1 år senare var hanhelt hostfri och det är han fortfarande ! Nu är han 36 år och bli snart 37! Jag ger fortfarande hösilage, olja och blötlagd krafft, han har dessutom gått på lösdrigft i många år..
Så, du gör bra för din häst om han får gå på lösdrift, stall är inget en hosthäst bör stå på..
Men, du bör inte heller ge din häst hö då där finns dammapartiklar och ev mögelsporer ch att du blöter det är ju bra, men tyvärr hjälper det inte om det finns mögelsporer i höet..
Så byt från hö till hösilage, om du kan..
För hö bör inte hosthästar äta utan då är hösilage mkt mkt bättre för dem..
Finns i småbalar om du inte kan använda storbalar.. :-)