Hostar så han kräks nästan

Tättran

Trådstartare
Min häst har fått sån hosta , så det låter som han kräks. Vet har varit hit och tempat och lyssnat på hjärta, lungor. Men det var inget fel sa han.
Men trodde att det var luftvägsproblem. Nu går han på medicin i 3 veckor.
Ni som har liknande problem , berätta occhch ge tips. kan det bero på höet.
Tack på förhand

Sv: Hostar så han kräks nästan

Blodprov taget? Virus och bakteriell odling?
Trodde inte veterinären det var något fel men skrev ändå ut medicin? Vad för medicin? Acetylcystein brustabletter?

låter mycket märkligt att veterinär inte utreder vidare. eftersom hästar inte kan kräkas rent fysiskt, låter det mycket illa att den hostar så otroligt att du upplever det som den nästan kiknar.

vad menar du att det kan bero på höet? har ni dåligt hö?

Luftvägs problem pga dålig stall luft eller dåligt foder kan ge mycket allvarliga kroniska problem som aldrig går att bota. Om veterinären medicinerat och det inte hjälper är det nytt veterinär uttag som gäller omgående, om hästen ska räddas från att få ännu allvarligare problem.

vi köpte ett parti ivåras och jag tycker inte det känns fräscht. Min magkänsla känns så. Jag har hittat e tt dammfritt fint hö som jag ska ringa på. Och se om det blir bättre.

men du måste ju ringa vet igen om hästen hostar så otroligt trots att den fått medicin. Läs mitt inlägg igen! Du kan få oerhört mkt större problem än det du har nu, om du ignorerar det.

hö skall gå att stoppa näsan i, i samtliga delar av balen, andas in, och det skall kännas klart, gott och härligt att andas in, samt lukta gott gräs!

berätta gärna hur det går.. men sen helt generellt,
visst kan fet bero på ditt hö om det är " vanlig" hosta.... Utevistelse , utevistelse och mer utevistelse.. är hästan inne så ska det inte sopas och inte helst inte innan på flera timmar heller, inte stå på halm, inte öta torrt hö eller torr krafftt, smörj med olja i maten det smörjer halsen på hästen och lindrar lite..
kan ge alger i maten etc etc etc..
Så hjälper du hästen i sin läkningsprocess och även förebygger mer problem..

berätta gärna vad veterinären säger sen !

Ja, det ska jag göra.
Han går ute dygnet runt,men dom kan gå in i stallet om dom vill. Ett bra tips ,med oljan i krafften.
Jag har spån i stallet och jag vattnar höet. Han hade lite hosta när jag köpte honom ,sen två år tillbaks.Men då bara lite när man började rida, så då tänkte man inte så mycket på det. Det är nu på slutet det har eskalerat.
Jättejobbigt,eftersom det är den bästa häst jag någonsin haft.

Usch, då KAN det vara att hans luftvägar har tjocknat till..

men olja är bra, även vitlök i maten och sedan grön- och brun alger som man kan köpa på en del ställen..
Min gamling var hosthäst när jag köpte honom för 20-år sedan och hade då turen att ha en gammal och kunnig veterinär som gillade huskurer..
Han sa att antingen kunde han ge honom mediciner som tog bort symptomen men inte orsaken eller så fick jag ta bort orsakerna och sen kunde han behandla de symptom som var kvar... Klokt

Så, all halm togs bort, allt hö togs bort och hösilaget togs fram, olja i maten, vitlök i aten, bun alger och sen grön alger i maten, ingen krafft som intevar förblötad etc etc etc..

Det tog ett tag men efter ett tag började hostan att minska och 1 år senare var hanhelt hostfri och det är han fortfarande ! Nu är han 36 år och bli snart 37! Jag ger fortfarande hösilage, olja och blötlagd krafft, han har dessutom gått på lösdrigft i många år..

Så, du gör bra för din häst om han får gå på lösdrift, stall är inget en hosthäst bör stå på..
Men, du bör inte heller ge din häst hö då där finns dammapartiklar och ev mögelsporer ch att du blöter det är ju bra, men tyvärr hjälper det inte om det finns mögelsporer i höet..

Så byt från hö till hösilage, om du kan..

För hö bör inte hosthästar äta utan då är hösilage mkt mkt bättre för dem..
Finns i småbalar om du inte kan använda storbalar.. :-)

Senast ändrad av en moderator:

Vitlök kan ge anemi hos häst, så man ska nog vara ganska försiktig med både att rekommendera det, och att ge det. Speciellt när det inte finns något med vitlöken som sas är unikt och inte går att åstadkomma med andra medel.

Jag håller med Alexandra, man ska inte ge vitlök, det finns inga studier på att det skulle vara bra på något vis för hästar. Däremot finns det studier som påvisar att det är farligt att ge hästar vitlök.
Samma med alger, det finns inga studier som påvisar att det skulle vara bra att ge. Alger är havets lever, dvs reningscenter. Jag skulle aldrig ge min häst något som har renat all havets smuts med tanke på vad vi häller däri.
Att ge olja i maten kan man göra om hästen behöver mer Mj men att det skulle smörja halsen har jag aldrig hört, har du någon källa på det för det låter ju intressant och det vill jag lära mej mer om.

Ts
Med hosthästar gäller, inget damm, inget hö utan enbart hösilge, inget halm eller spån utan enbart torv som underlag och detta ska vattnas ordentligt. All ev. kraft blöts ordentligt så att det inte finns något damm där heller. Helst lösdrift och går inte det så lång utevistelse, helst 16 timmar/dygn.
Ingen sopning när hästarna är inne och ingen hantering av hö till andra hästar heller, det är nästan lika illa att ge grannhästen hö som att ge det till hosthästen.

Ta ut veterinär igen och be dem kolla ner i halsen så att du får utrett vad som orsakar hostan.

Nu har jag städat stallet, och jag använder spån , men dom är knappt där inne.
Fixat fint hö från en kompis.Jag har haft hösilage förut i småbal, men då får alltid shettisen kolik framåt jul. Och förra året då blev islänningen(hosthästen) så jättelös i magen av silaget, så därför bytte vi till hö. Då blev han bättre i magen. Men nu hostar han istället . Idag hostade han upp en snorklump såg jag. Jag ringde till vet , och han tyckte jag skulle öka dosen lite o avvakta. annars åker vi till klinik.Hålla alla era tummar att det blir bättre nu.

misstänker du fören enda sekund att ditt hö inte är bra måste du byta ut det omgående. det går inte att medicinera bort sån hosta om anledningen är fodrets kvalitet och du inte byter fodret.

Låter som att din häst har bronkit eller kvickdrag .
Det är alvarliga sjukdommar i luftvägarna som kan leda till döden om det inte tas på allvar .
Jag tog bort mitt älskade sto bla pga kvickdrag .....

Hej alla som svarat på mitt inlägg. Min häst har slutat hosta och blivit så gott som återställd. Jag köpte gott hö av jättebra kvalite och det blev bättre på nästan en gång.Han äter fortfarande medicinkuren så det hjälper väl också till.
Så vis av allt detta, var supernoga med ert hö.
Ha det bra alla:)

Hej Tättran!!
Min islandsvalack har samma problem som du beskriver. Hostar så det låter som om han ska kräkas och han har aldrig gjort det förut. Han går ute dygnet runt och får hö och kraft. Har börjat blöta kraften för att underlätta. Vet kommer förhopningsvis idag och tittar och lyssnar. Var det alltså höet som var dåligt för din del? Min häst är uppstallad...och de två stona som också finns i samma stall, hostar också till viss del.

Tacksam för svar

hostar alla hästar i samma stall skulle jag genast se över foder och stallmiljö.

Verkar inte bra det!

möjligt, men jag skrev vad jag gav min häst, inte vad TS skulle ge sin.. Så jag har inte rekommenderat någon annan att använda vitlök utan skrivit att jag gett det själv, och fortfarande gör..

Enbart vitlöken hjälpte min häst, då jag började med enbart den och hans hosta minskade radikalt men ökade igen när jag tog bort det så jag började ge det igen och den nästan försvann..
så jag har fortsatt i 20 år och gett det och hästen är 36 idag så jag tänker inte sluta ge honom det heller...

Sen får andra göra som de vill såklart :-) men ville bara skriva vad jag gav min, och det på inrådan av veterinär..

Sen det här med vitlök för och emot , därom tvistar de lärde :-)

Vad härlig TS att din häst blev bättre.. Var nu supernoga i framtiden så att det inte kommer tilbaka, lycka till nu!

Hej!
Jag har (hade) en host-häst. Han utreddes helt i onödan med bronkoskopi och odling (ingen feber, dvs inte sannolikt med bakterieinfektion och odlingen var också mycket riktigt negativ). Fick kortisonkapslar under 2-3 månader (minns inte riktigt, det är 9 år sedan).
Bytte till utebox, torvströ, hösilage och hästen blev helt besvärsfri.
Han står numera hos livstidsfodervärd där han går på lösdrift med halm, och får bete på sommaren och hösilage på vintern. Helt besvärsfri även hos FV.

Så tänk på stallmiljö och dammfrihet!

Liknande trådar

Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 947
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 141
Senast: tott
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 650
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka