Hostar några gånger när man börjar trava?

D

daysi

Min dam har börjat göra så...Hon har gjort det förut för längre sedan, går i perioder, oftast vår/sommar/höst? Det händer inte varje gång man rider.
När man travat några steg hostar hon en eller ett par gånger, sen är det bra. Har inte sett att det kommer ut gamla matrester eller något liknande - möjligen någon gång. Tänderna är kollade, de raspades lite i höstas, och de såg bra ut sa vet, inte alls mycket att "raspa av".
Har haft både vet och tandläkare ut förut, och ingen har sett något konstigt, och det har knappt behövts raspas något alls.

Vad skulle ni tro att det är? Hon hostar ingenting i stallet eller i hagen, och heller inte senare på ridturen. Känns som om det borde vara matrester som sitter?

vet inte, men på ridskolan säger dom att nästan alla hästar gör det när det blir vår. :)

kanske en förkylning som håller på att komma?
min häst hostade också så i början och sen bara i galoppen, senare även i stallet och hagen och det var en förkylning.
Annat om hon brukar göra så kan det vara att hon är känslig mot något.

Ja, det brukar bli nu i början av våren varje år, hon blir aldrig sjuk eller förkyld, och det går över efter någon månad...
Låter ändå konstigt att det vore någon vårgrej? Men som sagt, när jag tänker efter kommer det bara på våren, sen går det ett år, sen våren igen!

Låter som någon form av pollenallergi, det är ju inte helt ovanligt med pollenöverkänslighet så här på vårkanten.

Jag skulle hålla ordentlig koll på hostningarna och låta vet. ta en koll (gärna nere i lungorna).

Borde hon isåfall inte hosta oftare och vid andra tillfällen än just när vi börjar trava? Vore det allergi borde hon ju hosta i hagen, stallet och andra tillfällen.

Jag upplever det ofta som att hostan dyker upp just när hästen 'kommer igång' (slemmet i halsen börjar röra på sig) , tex. vid trav.

Har veterinären lyssnat på henne? Endoskoperat?

Tror det är ganska vanligt med lite hosta på vårkanten, har i alla fall erfarenhet av tre sådana hästar. Självklart kontaktades veterinär som sade att det inte var något att oroa sig över. EN fick bisolvonkur och den andra ventipulmin. Vidare också att värma upp hästen sakta.

Men alltså det är ju precis som på människor, om man sticker ut och springer så är det inte ovanligt att man kraxar till några gånger innan luftrören är igång och att man senare kan få upp lite slem utan att det egentligen är nåt fel.

På våren är det mycket "nyvakna" partiklar som kommer igång i form av mögelsporer, damm, bakterier, pollen i samband med pälsfällning. Sen om jag inte har helt fel så känns det som att många hästar blir lite snoriga.

Men kontakta du veterinär men jag skulle inte tro att det är nåt farligt om det inte blir värre än vad du beskriver det. Kolla över stallmiljön och det vanliga när det gäller hosthästar! :)

Min gamla häst hostade ofta när man började trava i paddock och ridhus. Pratade med veterinär om det här och han sa att det är rätt vanligt. Om de har lite damm och skit i halsen så börjar det röra sig när hästen börjar trava.
Enligt han så var det ingen fara och ganska vanligt...
Denna häst hade aldrig problem med halsen i övrigt.

Mvh Johanna

Min häst gör precis lika dant som du beskriver det, och jag vet inte heller vad det beror på..

Damm? Vissa hästar har lite dammhosta, se till att ta bort det som är dammigt annars kan hästan bli sjuk.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: MiniLi
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Cactus
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 495
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar