Hostar lite - vad göra?

Ja Bisolvon till djur finns receptfritt på apoteket,ett pulver du enkelt blandar i fodret.Kostnaden kommer jag inte ihåg nu men mängden står på förpackningen.
Prova att ge det i den utsträckningen du anser henne behöva det.Vila och blöt foder och hö så ska det nog försvinna. :)

Veterinären lyssnar på andningen för att se om det är några orena ljud från lungorna (rasslar eller piper).
De brukar lyssna på hjärtat också och kolla näsflöde och om hästen har "näsvingeandning".
Ibland tas blodprover också.

Förbered gärna genom att ha tagit tempen på hästen.
Ibland vill en del veterinärer också titta och lukta på höet som hästen äter.
Veterinären vill också veta hur länge hästen hostat, hur mycket och om den hostar vid några speciella tidpunkter (ex morgonfodring, ridning etc).

Jag tror inte att det behövs att man rider eller longerar hästen.
Eventuellt kanske du får springa med hästen vid hand.

Troligen kommer veterinären också skriva ut ett recept på slemlösande brustabletter och ev bronkvidgande medicin och sulfa också.

Hoppas att allt går bra och att det inte är allvarligt!
Håller tummarna! :)

Tänkte bara uppdatera lite!!

Pratade med veterinären precis nyss och han ansåg inte att de behövde undersöka henne redan. Han tyckte att jag skulle låta henne vila helt i en vecka och om hon inte var bra då så skulle jag kontakta dem igen. Efter att ha beskrivit symptomen utförligt så ansåg han att det rörde sig om en virusinfektion som förmodligen kommer att försvinna av sig själv på en vecka, så jag hoppas på det nu!!

Tack för alla tips :)

Bisolvon.vet finns receptfritt på apoteket. Dosering står på burken.

Bisolvon.vet har dock livstids slaktkarens för häst! Det är dock upp till ditt eget samvete om du ska ta hänsyn till detta eller ej, men man bör vara medveten om karensen iaf.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: Murray
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 140
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka