Hostar lite - vad göra?

S

Sandro

Mitt sto har under tre dagar hostat en eller två gånger när jag har börjat trava (en utav gångerna hostade hon inget i trav men däremot när jag började galoppera). Jag tycker att det är jättesvårt att veta vad man ska göra åt det här.

Idag travade jag bara en liten bit för att se om hon hostade idag också och det gjorde hon. Jag tycker att det är svårt att veta hur mycket man kan rida. Ska man bara fortsätta trava och se om hon hostar mer eller ska man låta henne vila ett tag och se om hostan går över?

Kan en förkylning göra att det blir så här?? Hon snorar inte och har ingen feber och verkar helt okej för övrigt..

Är det någon som har några tips om vad man ska göra??

MVH

Jag har en hosthäst och så länge allmäntillståndet inte är påverkat så rider jag precis som vanligt,dvs alla gångarter inkl. galopper på ängen.
När det är t ex väderomslag har han jobbigt och då kan jag hjälpa upp honom lite genom just ridning och emellanåt även en kur med bisolvon.

Jag vet inte om jag har rätt. Men om min häst hostar en eller två gånger när jag sätter igång att trava, men inte mer eller vid andra tillfällen (och inte är påverkad i övrigt givetvis) så låter jag det bara vara.
Jag anser att det är som när jag själv hostar/harklar mig när jag inte varit igång under dagen..
De är ju faktiskt mycket mer exponerade för damm under vinterhalvåret, med hö, spån etc.

Är du orolig så kolla tempen var dag i en vecka eller så och ha lite extrakoll på allmäntillståndet så du ser att den inte har någon infektion i kroppen.
Annars hade jag bara fortsatt som vanligt.

/cranberry

Om hästen inte är påverkad så kan du lugnt rida. Dessutom är det ofta bra att de får hosta igång sig och få upp lite ev slem.
Om den inte har feber eller är hängig så är det lugnt. Glömt däremot inte att lyssna på andningen någon gång ibland för att kolla så att det inte är trångt i luftvägarna. Det lättaste är att lägga örat mot mulen och lyssna, ev mot halsen om man tycker att det är bättre. Kolla även på näsborrarna så att den inte behöver ta i allt för mkt, då har den problem med andningen dvs det är för trångt i luftrören.
Om det skulle uppstå ska du ta kontakt med vet som du troligtvis i första hand skriver ut Ventipulmin som är luftrörsvidgande.

Bisolvonen som är slemlösande är receptfri på apoteket. Köp den stora burken. Det blir billigast.
Kommer ej ihåg exakt pris men ligger runt 200-300 kr. Om det behövs ges dagligen har jag för mig den räckte runt en månad.

Min häst kan hosta till lite i början av passet ibland också men det är inget jag oroar mig över. Skulle hästen hosta under hela passet och tom när den går i hagen eller så, då skulle jag nog misstänka en förkylning.

har samma sak med min ena häst. Han hostar när han anstränger sig utan att vara ordentligt uppvärmd , har jag kommit fram till, speciellt om det är kallt ute. Har haft veterinär på detta och fått diagniosen kronisk bronkit, men han kunde inte säga helt säkert, fick käka en massa mediciner för nåt år sedan, blev inte bättre direkt, men hans allmäntillstånd är det inget fel på så hostan är egentligen mest ett socialt problem för tilfället. Det är ju folk som kollar lite snett om man har en häst som hostar, vilket ju är förståligt.

Det jag har lagt märke till är att ju bättre tränad min häst är, ju mindre hostar han, både på ridturerna och ute i hagen. För den delen, han hostar nästan aldrig ute på ridturerna nuförtiden för jag tar det extra försiktigt i början och undviker att tilexempel galoppera för fullt när det är kallt.

Hosta är inget normalt tillstånd för hästar utan det ska man ta på allvar direkt, tycker jag. :crazy:

Jag skulle vara lite vaksam på stallmiljön och höet.
Några saker man kan fråga sig:
Hur är ventilationen i stallet?
Finns det mögel eller fukt?
Är det mycket exponering av damm, dvs dammig halm, man sopar och slänger ner hö mycket när hästarna står inne osv.
Hur ser höet ut, är det dammigt, luktar det fräscht, mögel osv?

Jag skulle låta hästen vila, åtgärda eventuella brister i miljön och gå över till hösilage om du inte redan har det.
Om det inte går över inom två veckor skulle jag ta ut veterinär.
I värsta fall kan hästen utveckla bronkit och det är något den har latent för resten av livet.

Ventilationen i stallet är jättebra och det finns ingen fukt eller mögel där. Jag använder inte halm utan sågspån som strö. Höet luktar fräscht och det är inget fel på det. Tyvärr finns det ingen möjlighet för mig att fodra med hösilage då ingen inom mils omkrets säljer detta, har precis kollat... Räcker det att man vattnar höet??

Det känns konstigt att låta henne vila helt när det inte är något övrigt fel på henne, hon är precis som vanligt och sammanlagt har hon ju faktiskt bara hostat fyra gånger. Idag såg jag även att hon drog värsta galopprundan i hagen utan att hosta.

Tack för svaret förressten

Min pålla fick en förkylning ungefär denna tid ifjol, det var stafylokocker som behandlades med acetylcystein, en slemlösande brustablett, egentligen för människor. Men sedan, efter det, så hostar hon då o då.

Behandlade henne 2 månader med rödalger, carrageen från Alg-Börjes. Hon var bra under sommarn o hösten, men nu har hon börjat hosta igen.

Veterinären finner inget fel - kanske är hon känsligare efter infektionen ifjol. Vädret är fuktigt o kallt blandat med rejäl kyla... Fick acetycystein igen och skrittmotion.

Pållan är pigg o glad i övrigt. Självklart hoppas man det är en tillfällighet.

Har ett dammfritt hö och torv i boxen och har ett kallstall med mycket luft. Tyvärr har jag bara 2 hästar hemma, så hösilage i småbalar finns ej att få tag i - annars skulle jag satsa på hösilage istället för hö.

Jag har precis haft hostproblem med min häst, så det är nog därför jag är lite extra hysterisk. ;)
Tyvärr var det sämre med min häst än vad det verkar vara med din.
Han behandlades med mediciner hela julen, veterinären var ute två gånger och blodprov togs båda gångerna.
Räkningen slutade på härliga 4000 kronor ca. :crazy:

Jag har gått över till hösilage helt.
Vårat hö var jättedåligt :(, det verkar ju inte ditt vara. :) Men att vattna det är ju ingen dum idé ändå.

Min veterinär ordinerade vila med enbart skrittpromenader under behandlingen. Jag skulle nog undvika de värsta galoppflåset om jag var du ändå tills pållen slutat hosta.

Tack och lov blev min häst helt frisk och hann aldrig utveckla någon bronkit.
Men jag kommer ändå alltid vara ytterst försiktig när det gäller stallmiljö och foder i fortsättningen.

Skönt att din häst blev bra :) Jag är också nojig med allt som gäller min lilla ögonsten, men hosta har jag särskild respekt för eftersom jag vet flera hästar som har kronisk hosta. Det känns dock lite fånigt att få panik för att hon har hostat fyra gånger, det kan ju vara en liten förkylning eller något sådant *hoppas* Funderar på om hostan kan bero på att hon fick gå utan täcke en stund i måndags eftersom jag tyckte att det var så skönt väder med strålande solsken vindstilla och bara en minusgrad, tyvärr slog det om väldigt snabbt och innan jag hann få in henne så hade hon fått några snöflingor på sig, men detta borde väl inte vara så farligt. (Hon är klippt på halsen och lite under magen men på resten utav kroppen ser hon ut som en isbjörn)

Jag har alltid varit lite emot det här med att vattna höet eftersom jag har fått för mig att om man inte ger det till hästen nästan direkt så frodas bakterierna eller något sånt. Detta är säkert helt fel men så har jag fått för mig..

Hej!

Det är högst ovanligt att en frisk häst hostar (enligt den veterinär jag pratat med), i så fall om det ätit sitt foder för snabbt och då satt i halsen.
Jag tycker du ska prata med en veterinär och få hästen undersökt. Hästen kommer troligtvis att få behandling och det kan kosta en del, men du kan ju använda hästen i flera år om problemet åtgärdas. Det är heller inget att vänta med, få hästen undersökt snarast så får du veta av veterinären hur du ska göra (om det finns något att göra!) så att hästen håller sig frisk i fortsättningen.
Lite fakta:
Hästen har mycket känsliga luftrör och om den vistas i en miljö där mycket damm, fukt, mögel och amoniakstank förekommer löper hästen risk för att utveckla kronisk bronkit. Bronkit är en luftrörsinflammation och i bronkerna blir det slembildning och kramp. Väggarna i luftrören blir förtjockade och inflammerade. Om tillståndet förvärras måste hästen anstränga sig för att andas, framförallt för att andas ut. Detta utvecklas till s.k. kvickdrag, andningen försvåras. Hästen andas med dubbla flanktag och använder då bukmusklerna. Lungorna tömmer sig inte normalt och luft blir kvar i lungorna och lungblåsorna vilket leder till att blåsorna, alveolerna utvidgas och ett s.k. emfysem uppstår. Vid långvarig hosta om man inte har gjort något för att göra hästen bättre, kan ett pipande, väsande ljud höras när hästen andas och dess arbetsförmåga är mycket nedsatt.

M. v. h. Lisa

Instämmer precis med L´s svar. :bow: Kunde inte uttrycka mig så bra själv, bara.
Hosta ÄR allvarligt har jag förstått bland annat från min behandlande veterinär.

Jag tror inte att hästen blev sjuk av att vara utan täcke en liten stund. :smirk: Det klarar en häst av även om den är klippt.

Det går bra att blötlägga höet 20-30 minuter före man ger det. Dock ska man tänka på att det inte ska frysa när det är kallt ute.
Hellre lite bakterier och att vitaminer försvinner än att hästen utvecklar kroniska luftrörsbesvär.

Min veterinär har ordinerat hösilage tills vidare för min häst. Det innebär att jag bör ge det minst ett halvår.
Jag kommer dock inte gå tillbaka till hö särskilt inte eftersom min häst dessutom verkar uppskatta smaken av hösilage mer.

Jag skulle ringa veterinären om jag var du.
Hellre en gång för mycket, särskilt om man beaktar vilka tråkiga följder kronisk bronkit innebär.

Det finn örtblandningar som är slemlösande och lite luftrörsvidgande. Jag har läst att bla vitlök är slemlösande...
Jag tänkte efter som att hästen bara hostar till just när den ska till att börja springa och inte vid andra tillfällen...
Jag skulle nog iaf testa nått örtalternativ eller bara vitlök för att se om det blir bättre eller försvinner.

Min häst hostar två ggr precis när jag börjat trava henne. Det händer 1-2ggr/v och endast vintertid. Det är inget jag oroar mig speciellt över då det inte är oftare mren det är ju något man bör hålla koll på så det inte ökar....

Jag brukar ge en kur med Echinacea och brännässla vid minsta tecken på hosta eller snuva, även förebyggande under förkylningssäsonger (ca 7-10 dagar).
Det gör underverk för immunförsvaret.
Annars får hon vitlök och nypon dagligen.
Det är inte särskilt dyrt och finns att beställa hos de flesta örtagårdar.

Eftersom pållan hostade mera idag när jag var ute på en lugn tur så tänker jag ringa veterinären imorgon (hon hostade några gånger även i skritt). Därför undrar jag lite över vad veterinären gör när de undersöker en häst som hostar. Vill de att man rider/longerar eller något sådant?

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: Murray
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 140
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka