Hostande häst???

TinyWiny

Trådstartare
När vi trodde vi hittat vår pärla blev det motsatsen:(

Tog en häst på prov för sex veckor sedan, som "tur" var så började hon hosta redan efter tre veckor:cry: ...

Var lite fundersam redan innan hostningen kom då jag tyckte att hon blev väl fort flåsig men tänkte att ägaren kanske inte sa sanningen om hur mycket hon blivit riden tiden innan...

När jag ringde upp ägaren för att berätta om hostan svarade hon glatt att hostar gör hon varje höst och vinter, det är bara att tempa innan man rider så man vet att hon inte har feber:eek:

Jag tappade målföret totalt:confused: sa bara jaha och sa att vi ville förlänga provtiden för att se var hostan "tar vägen".

Vid vet. besiktningen hördes inget konstigt på lungorna heller:crazy:
hon har redan fått "hosthäst muskler" och nu vet jag inte vad vi ska göra...
Det skulle ju bli dotterns häst och hon tycker ju om henne även om hon förstår att det inte är så kul att dra på sig alla extra kostnader som det innebär...

Men nu till min fråga!
Enligt ägaren började denna hosta efter att hästen hade kvarka för tre år sedan, hon hade bölder i två omgångar och var väldigt sjuk.
De hästar jag träffat tidigare som haft kvarka har inte fått några "men" av det.

Hon fick ingen behandling för kvarkan utan den fick gå över av sig själv.
Hon gick dessutom ute lika mycket som hon brukade fast hon var så sjuk...
Kan det vara så att detta har gjort att hostan kommit eller vad?
Och vad gör jag?
Det lutar åt att vi lämnar tillbaka hästen...

Sv: Hostande häst???

Lämna tillbaka hästen!

Varför ska man börja ett hästä med problem?

Uppenbarligen rör det sig om en hosthäst vad än grundorsaken är.

Jag hade lämnat tillbaka hästen! Tror inte säljaren talar om hela sanningen för dig om hostan! Det är bara problem med hosthästar, tro mig jag har haft en...det kan bli dyrt oxå. Och de är väldigt svårsålda så om du bestämmer dig för att behålla hästen så ska den vara ordentligt billig eftersom du köper dig ett problem. (inte i alla fall men ofta)

Ps. problem behöver man inte köpa på sig de har en tendens att komma ändå! Ds

Nej jag tror inte att hon berättar hela sanningen:mad:
Förstår nu varför hon inte blivit såld innan...och varför hon hade så bråttom...

Och dyra problem kommer ju ändå som sagt...

Fy vad hemskt! Både för er och hästen!!! :( :crazy: :mad:

Tycker som de andra att du absolut ska lämna tillbaka henne.

Har hon hostat varje höst/vinter är det inte ett gott tecken och blir hon dessutom flåsig när ni rider är det ju ingen idé om ni vill ha en ridhäst. Har en "hosthäst" själv, som iofs nu är symtomfri efter lite om och men. Men det kan bli dyrt i längden och ett ständigt oroande.

Hoppas det löser sig så ni hittar en ny häst!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 117
Senast: Kilauea
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 140
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 890
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka