R

Rebecca-M

Hejsan
Har en ponny som jag tog hem på foder i början av året.
Allt har funkat jätte bra, men för ca 3 dagar sedan har han börjat hosta.
Det låter inte som "tunga" hostningar, utan mer torrhosta.

Han äter, är pigg och glad, ingen feber, helt som vanligt men när man börjar jobba honom, speciellt i galoppen hostar han ett par gånger.

Har hört mig runt lite, och många säger att hästar kan börja hosta lite när dt börjar bli vår, torrare miljö, kanske lite allergi eller damm?

Någon som har någon tanke om vad detta kan vara? Tacksam för svar.:p

Sv: Hosta

Ta reda på att det verkligen inte allvarligare än du tolkar det!!! Bronkit/kvickdrag kan faktiskt börja just så... får hästen gå för länge utan hjälp kan det plötsligt bli akut och sen har den men resten av livet! Det är MYCKET billigare att kolla redan nu! Är det då ingenting, så vet du ju det och behöver inte bekymra dig. Lycka till!

Ta reda på att det verkligen inte allvarligare än du tolkar det!!! Bronkit/kvickdrag kan faktiskt börja just så... får hästen gå för länge utan hjälp kan det plötsligt bli akut och sen har den men resten av livet! Det är MYCKET billigare att kolla redan nu! Är det då ingenting, så vet du ju det och behöver inte bekymra dig. Lycka till!

Okej, vi ska kolla upp dt, men du tror inte att det kan röra sig om en vanlig förkylning?:confused:

Nu har vi kontaktat ägaren, dt visade sig att detta har hänt förut.
Han är känslig mot damm, och reagerar han på ngt, får han hosta, en sk hosthäst.

Hon skrev att en sorts alg kan hjälpa, har ngn andra hjälpmedel mot hostan?:(

Hösilage att äta och torv att stå på!

Så vände jag min hosthäst från att ha varit ett slaktfärdigt hostande benrangel till att bli frisk, rund, vacker och helt symtomfri!

Detta efter att ha prövat en mängd andra saker - naturpreparat, linfrögröt, uppblött hö osv osv.

Står redan på torv och äter hösilage..
Min medryttare hade ridit bredvid en grus moppe bana, det dammade upp rejält, kan det ha varit dt, då han började hosta efter det, jag har haft han i 3månader i detta stall, ingen reaktion tidigare, men det kan ju vara våren, och det blir torrare i luften..

Nu har vi kontaktat ägaren, dt visade sig att detta har hänt förut.
Han är känslig mot damm, och reagerar han på ngt, får han hosta, en sk hosthäst.

Hon skrev att en sorts alg kan hjälpa, har ngn andra hjälpmedel mot hostan?:(

Jag tycker absolut att du ska kontakta en veterinär!
Troligtvis så har han pollenallergi, har själv en nordsvensk som har det och hans började precis så. Förra våren var riktigt illa, det slutade med att han fick kortisonbehandling. För att vara riktigt säker på vad han är allergisk mot, så bör du ta honom till veterinären och be dem ta ett blodprov och skicka på analys.
Sluta ge knäckebröd om du ger det, många pollenhästar är allergiska mot råg. Är också viktigt att du kollar innehållet i det foder och/eller godis som du ger. Jag beställer örter på equistro.se som heter Secreta pro. De kostar dryga 500-lappen och räcker till stor häst ca 2 månader. Man kan också prova att ge Voralbergers hostpellets, de hjälpte inte min häst, men jag vet andra som blivit bättre på det.
Andra råd är att vattna alltid höt (både ute och inne), aldrig sopa i stallet när han är där, inte rida tex på en uteridbana om det dammar.
Är det pollenallergi så är det bättre om du rider honom tidiga morgnar eller på kvällen.

Jag tycker absolut att du ska kontakta en veterinär!
Troligtvis så har han pollenallergi, har själv en nordsvensk som har det och hans började precis så. Förra våren var riktigt illa, det slutade med att han fick kortisonbehandling. För att vara riktigt säker på vad han är allergisk mot, så bör du ta honom till veterinären och be dem ta ett blodprov och skicka på analys.
Sluta ge knäckebröd om du ger det, många pollenhästar är allergiska mot råg. Är också viktigt att du kollar innehållet i det foder och/eller godis som du ger. Jag beställer örter på equistro.se som heter Secreta pro. De kostar dryga 500-lappen och räcker till stor häst ca 2 månader. Man kan också prova att ge Voralbergers hostpellets, de hjälpte inte min häst, men jag vet andra som blivit bättre på det.
Andra råd är att vattna alltid höt (både ute och inne), aldrig sopa i stallet när han är där, inte rida tex på en uteridbana om det dammar.
Är det pollenallergi så är det bättre om du rider honom tidiga morgnar eller på kvällen.

Vi har ringt vet. de säger att vi ska avvakta, då vi fått uppgifter från ägaren att det troligen är damm då han betedde sig på samma sätt förra gången...

Vi väntar några dagar och ser om hostan lägger sig, annars får vi höra av oss dit igen.. Läser just nu en annons på reklam rutan ovanför, en spray som man "puffar" upp in näsborrarna på hästen. Ngn som provat?

Vi har ringt vet. de säger att vi ska avvakta, då vi fått uppgifter från ägaren att det troligen är damm då han betedde sig på samma sätt förra gången...

Vi väntar några dagar och ser om hostan lägger sig, annars får vi höra av oss dit igen.. Läser just nu en annons på reklam rutan ovanför, en spray som man "puffar" upp in näsborrarna på hästen. Ngn som provat?

Jag har inte provat den, men jag har beställt hem och tänkte prova vid behov. Som tur var så har inte min nordis börjat hosta nåt i år än.
Men du kan ju prova? Den kostar ju inte så mycket.

Hur har det gått med hostan på ponnyn? Vår ponny har fått liknande hosta som vet. tror är virus. Vi får avvakta ett tag.

Har själv en häst som lider av kronisk bronkit. Visste inte riktigt vad det var när vi köpte henne, men har nu listat ut att hon stått i dammiga miljöer och utvecklat allergi och sedan kronisk bronkit. Inget man kan göra åt när det väl har utvecklats, så det är verkligen värt besväret att se till att det inte går så långt!
Själva har vi hösilage och spån som strö för att få så lite damm i stallet som möjligt, och så får hon vara ute så mycket som möjligt. När det är som värst ute, får hon nostrilvet-pulver i nosen för att slippa hosta så mycket.

Hur har det gått med hostan på ponnyn? Vår ponny har fått liknande hosta som vet. tror är virus. Vi får avvakta ett tag.

Det har gått bra faktiskt, för 3 dagar sedan minskade hostan rejält, och idag och i går hostade han bara ca 3 ggr, så dt blir bättre :P

Har tagit det lugnt denna vecka bara och sett till att hålla mig undan damm så mkt det går:grin:

/Rebecca

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 843
Hästvård Märkte imorse att vår ponny hostade. Hon har ingen feber,inget näsflöde och verkar pigg och glad,andas normalt. Hon hade dock inte ätit...
Svar
2
· Visningar
544
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 345
Senast: Castellini
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 266
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar