• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare UFOLinken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 012
U

UFOLinken

Hej! Vi har ett flertal hästar som vid den här tiden varje år får hosta. De flesta får vitlök blandat i fodret och uppblött hö vid tecken på hosta och vi lämnar stalldörren på glänt för att få bättre cirkulation på luften..

Undrar nu om det finns något mer man kan göra för att motverka hostan?

Tack för all ev hjälp! /Linnéa

Sv: Hosta

Hej! Vi har ett flertal hästar som vid den här tiden varje år får hosta. De flesta får vitlök blandat i fodret och uppblött hö vid tecken på hosta och vi lämnar stalldörren på glänt för att få bättre cirkulation på luften..

Undrar nu om det finns något mer man kan göra för att motverka hostan?

Tack för all ev hjälp! /Linnéa
Även om det säljs vitlöksprodukter för häst bör man inte ge det då det kan medverka till att hästar drabbas av anemi. Bara ett hett tips. I övrigt, kan det vara så att ni stryper ventilationen i stallet för att stallet ska hållas varmare? Det gör att luftutbytet i stallet inte blir tillräckligt och partiklar som annars skulle ventileras ut stannar i stalluften och irriterar hästarnas luftvägar. Lämnar ni stalldörren på glänt bara när hästarna är inne? Jag tror att det är ventilationen i första hand som inte är tillräcklig. Kolla upp den ordentligt. Är frånluftstrumman tillräckligt hög tex? Ju högre "skorsten" desto bättre drag i trumman = bättre luftväxling

okej, men vad är anemi?

om dagarna när hästarna är ute får dörren vara öppen vid + grader, annars fryser ju vattnet.. Och på nätterna när de är inne är ena dörren öppen ca 2 dm..

Kan bolla era idéer med de andra i stallet, så får vi se om vi kommer fram till någon bra lösning som hjälper:)

Det handlar om stora mängder vitlök..
Min häst (som också är hosthäst) och har ätit vitlök i åtta år. När vi var på klinik i ett ärende tog vet även blodprov för nån forskningsgrej och hade han haft anemi förutsätter jag att de hade hört av sig, vilket de inte gjort.

Det handlar om stora mängder vitlök..
Min häst (som också är hosthäst) och har ätit vitlök i åtta år. När vi var på klinik i ett ärende tog vet även blodprov för nån forskningsgrej och hade han haft anemi förutsätter jag att de hade hört av sig, vilket de inte gjort.

Jag har läst om vitlök,

"Vid en vitlöksdosering över 0.2g per kg kroppsvikt (100g för en häst som väger 500 kg) utvecklade hästarna blodbrist och onormala blodvärden! Fem veckor efter att hästen slutade utfodras med vitlök hade de återhämmtatsig från blodbristen, men blodvärlderna var fortanfarande inte helt återställda. Författarna ansåg att det fanns risk för vitlöksförgiftning hos hästar som rutinmässigt utfodrades med vitlök, eftersom hästarna frivilligt åt sådanamängder som orsakade blodbrist! I studierna såg man också att hästarna efter tillvänjning frivilligt åt betydligt mycket mer vitlök än 02 g per kg kroppsvikt. Några säkra doser för dagligt tillskott av vitlök kan idagsläget inte ges, för det behövs vidare studeier. Man kan däremot konstatera att man bör vara MYCKET försiktig med att ge vitlök till hästar!"

Citat ur "HÄSTFOCUS -06" när jag läste detta slängde jag vitlöken på engång. Och min häst hade jag precis börjat ge så hon fick bara 1 mått, men jag skulle aldrig ge min häst vitlök.

Min kompis häst hon stod i ett vanligt stall med normal luft i stallet även så hade dem dörren öppen 2 dm, hon hade hosta. Henne gav hon hösilage och hon vart lite bättre sedan flyttade hon till det stallet där jag har min häst och vi har kallstall som det heter och hon har inte hostat allst sedan hon flyttade in.
/R

okej, det var väldigt bra att få reda på det där om vitlöken :) tack!

tror inte att det beror på sopningen för vi brukar först släppa ut hästarna innan vi sopar..
Vi får väl helt enkelt prova alla metoder och se vad som hjälper ! :)

Tack för alla tips :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 15 åriga valack har plötsligt börjat hosta, bara under utsläppen så kan han hinna hosta 3-4 gånger. Även ute i hagen håller han...
Svar
10
· Visningar
1 253
Senast: Ace
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
12 041
Senast: Fruentimber
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 701
Senast: Glimra
·
Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
3 170
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XVI
  • Klippa hund