Amk
Trådstartare
Jag har haft någon tråd om detta tidigare, men drar bakgrunden här igen. Min 15-åriga häst började hosta i mars, vid igångsättning. Vi upptäckte att det fanns mögel i en del av höet, och hästarna hade med största sannolikhet fått i sig detta. Jag tog ut veterinär som konstaterade inflammation i övre luftvägarna, och ordinerade penicillinkur. Hästen blev inte ett dugg bättre av penicillinet, men när han släpptes på bete i börjav av Maj blev hostan bättre. Sedan dess har han känts svagare och något slöare än vanligt, och hostar ungefär 2 av 5 ridturer. Tog ut vet. igen, som tog blodprov för att se om hästen har brist på något. Bloprovet visade igenting onormalt, men hästen min hostar fortfarande vitt slem.
Hästen går alltså på bete, och är inte utsatt för mycket damm.
Någon som varit med om liknande, eller kan ge tips på hur jag kan gå vidare? Vet. har ordinerat ventipulmin, men det hjälper ju bara mot symptomen. Jag vill veta varför hästen hostar!
Jättetacksam för tips och råd.
Hästen går alltså på bete, och är inte utsatt för mycket damm.
Någon som varit med om liknande, eller kan ge tips på hur jag kan gå vidare? Vet. har ordinerat ventipulmin, men det hjälper ju bara mot symptomen. Jag vill veta varför hästen hostar!
Jättetacksam för tips och råd.