Amk

Trådstartare
Jag har haft någon tråd om detta tidigare, men drar bakgrunden här igen. Min 15-åriga häst började hosta i mars, vid igångsättning. Vi upptäckte att det fanns mögel i en del av höet, och hästarna hade med största sannolikhet fått i sig detta. Jag tog ut veterinär som konstaterade inflammation i övre luftvägarna, och ordinerade penicillinkur. Hästen blev inte ett dugg bättre av penicillinet, men när han släpptes på bete i börjav av Maj blev hostan bättre. Sedan dess har han känts svagare och något slöare än vanligt, och hostar ungefär 2 av 5 ridturer. Tog ut vet. igen, som tog blodprov för att se om hästen har brist på något. Bloprovet visade igenting onormalt, men hästen min hostar fortfarande vitt slem.

Hästen går alltså på bete, och är inte utsatt för mycket damm.

Någon som varit med om liknande, eller kan ge tips på hur jag kan gå vidare? Vet. har ordinerat ventipulmin, men det hjälper ju bara mot symptomen. Jag vill veta varför hästen hostar!
Jättetacksam för tips och råd.

Sv: Hosta

Vet. har sagt att hjärta och lungor låter perfekt, och att hästen inte bukandas. Kan den ha kronisk bronkit då?

Det kan ta lång tid ibland innan hostan ger sig helt. Försök ha hästen på bete så länge du kan och var noga med att fodra med friskt hö till hösten. Se till att stallet är så dammfritt som möjligt, sopa inte när hästarna är inne tex. Ha stalldörren öppen om det går för att få in så mycket frisk luft som möjligt. Även om hästen inte fått något kroniskt. (det verkar inte så) så blir de ofta lite överkänsliga mot damm ett tag efter att de haft hosta.
Tror säkert hästen slutar hosta till slut.

Ha puh, tack för ditt uppmuntrande svar. Hästen kommer gå på lösdrift och äta hösilage i vinter, så stallmiljön är inget problem.

Jag har också en häst som går ute sen april som hostar. Han har hostat mer eller mindre hela vintern och fått Fabrol och Ventipulmin då. Och så fort vädret tillät det, så fick han alltså börja gå ute, men ändå ville hostan inte ge med sig riktigt. Han har inte hostat upp något slem, det har varit mer "torr" hosta och endast hostat vid trav och galopp. Förra veckan åkte jag in och gjorde endoskopi och det konstaterades lite slem längre ner i de övre luftvägarna, ingen bukandning och det lät bra när hon lyssnade. Fick penicillin (Penovet) som avslutades i måndags och vi ska på återbesök i slutet av juli. I torsdags när jag var ute och skrittade så hostade han till ett par gånger. Så frågan är, har penicillinet inte hjälpt eller tar det lite tid innan det blir bra? Ska ringa veterinären om han fortsätter och hosta. Men jag undrar samma sak som du. Varför hosta när han går ute och gjort det så länge?

Jag fick ordination på minst 1 timmes skrittpromenader när min häst hostade, det hjälper ju till att få upp slemmet, men självklart ska ni inte anstränga hästarna .
Hej från hambo

En gång hosta, alltid hosta känns det som (erfarenhetsmässigt).

För att underlätta för hästen kan man beta direkt efter att man avslutat ridpasset. Då har det slem som står längst ner (vid bringan) chans att rinna ut genom näsan. Jag fick order att hålla igång min COPD-häst och se till att han kunde flåsa på i galopp så han blev lite andfådd och fick upp slemmet.

Han fick diagnosen COPD efter en seg vinter med snor. Ingen medicin bet, han blev tillfälligt bättre i vissa fall men sedan var det kört igen. Hade honom en vecka i Helsingborg, ingen hjälp där heller.

Han kunde hållas symtomfri med hösilage, spån och blött kraftfoder. Men det var alltid känsligt på vintern t ex när det inte var lika mycket utegång.

Det bästa man kan göra tror jag är att underlätta för hästen, se till att det slem som irriterar kan komma ut och hålla ögonen på ev. feber och bukandning.

Att hålla miljön dammfri är naturligtvis viktigt. Min häst rids som vanligt, och jag tror att det är det bästa. Då håller han kondition och muskler, och blir förhoppningsvis inte ett fettberg istället. Har fått order om att ge Ventipulmin när han verkar sämre, och förhoppningsvis kan det hjälpa lite grann.

Vet. har sagt att hjärta och lungor låter perfekt, och att hästen inte bukandas. Kan den ha kronisk bronkit då?

Japp. Kronisk bronkit behöver inte alltid visa sig genom bukandning.
Att han fortfarande hostar trots betet kan bero på att luftrören reagerar mot pollen, väderomslag mm.

Lösdrift och hösilage till hösten låter kanon och sen tycker även jag slemlösande funkar väldigt bra. Slemmet finns kvar men de blir lösare så det kommer upp lättare. Daglig motion är också bra, även om det kanske bara handlar om skrittur.

Har inte läst allas svar så noga så du kanske redan fått svar/tips på detta. :)

Tack för tips och råd, allihop! :bow: Jag ska ha tålamod, be till goda makter och ge Ventipulmin, så hoppas jag på en fräsch häst till hösten.

Lånar din tråd lite, hoppas det är okej.

Hur skulle ni göra med en häst som hostar en gång ibland (endast i trav och galopp), och han började med det nu i somras?? Kommer inget slem och han andas normalt, verkar inte sjuk/förkyld. Det har ju regnat mkt så är inte särskilt dammigt...

Funderar på om han kan tänkas reagera på pollen???

Han har hostat litegrand på sommaren tidigare år också om jag tänker efter... :crazy:

Är det bara enstaka hostning hade jag faktiskt inte brytt mig, så länge hästen inte låter ansträngd i andningen eller hostan tilltar. Det är mycket möjligt att det är pollen han reagerar på men som sagt så länge han mår bra annars och det inte blir värre skulle jag inte göra något åt det.

Kommer det inte slem alls, inte ens vid hostningen?

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: Habina
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 575
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 907
Senast: Capybara
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 793
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka