S

seavalley

i går red vi i en dammig paddock och efter de började min häst att hosta. hon hostade kanske 5 gånger när jag skrittade av efter passet men sen var det bra.. idag longerade jag henne & hon hostade en gång till. på kvällen hörde de i stallet att hon hostade, kanske sex gånger! kan hon fortfarande ha damm i halsen? :confused: är livrädd för att de är a2virus! då de vart mkt sånt nu.. inte kunnat tempa henne än, ska göra det imorgonbitti..

Sv: hosta

Mest troligt är väl att hon reagerat på dammet, en del hästar är väldigt känsliga. Se till att hon får så mycket frisk luft som möjligt och rid inte i paddocken när den dammar.

Men tempa absolut för säkerhets skull!

mm, tempa och checka så du vet helt säkert. Se till att hon dricker så vätskan kan binda uppdammartiklarna så hon slipper hostan. Och som ovanstående påpekar - frisk luft. Lycka till :bump:

tack båda!

ja vi tempade imorse, 37,7 & de är ju inge feber..

de jobbiga med denna häst är att hon inte tycker om att gå i hagen, 4 - 5 timmar om dan duger tycker hon. men jag försöker ha henne ute iallafall.. sen kan vi inte há så mkt dörrar & fönster öppna då en i stallet har exem & är extremt känslig mot mygg/knott.. men ska försöka sätta upp myggnät för fönstrena. finns de nått man kan ge henne? respadril kanske?

ett litet tips e att sätta ut en vattenspridare i paddocken innan man ska rida...

jo visst men eftersom vårat ridhus/paddock inte är färdigbyggt än så rider vi hos grannen & där kan vi inte bara komma & styra & ställa..

i går red vi i en dammig paddock och efter de började min häst att hosta. hon hostade kanske 5 gånger när jag skrittade av efter passet men sen var det bra.. idag longerade jag henne & hon hostade en gång till. på kvällen hörde de i stallet att hon hostade, kanske sex gånger! kan hon fortfarande ha damm i halsen? :confused: är livrädd för att de är a2virus! då de vart mkt sånt nu.. inte kunnat tempa henne än, ska göra det imorgonbitti..

Är säkert dammet.. men är ju bättre att vara försiktig och tempa för säkerhetsskull..

min häst är dammkänslig. Dock inte hostat på hela vintern.. Men nu när han kommer ut i sin älsklings hage sommar hagen där det finns sand högar osv att rulla sig i.. ja då börjar han hosta... :crazy:

Hade funderar idag på att stängsla in där det är värst men jag vet att han bara kommer speka upp nya ställen..

detta händer varje år..... Hostar dock bara till två tre gånger i följd med fnys som efter följd... o det händer bara ett par gånger i veckan.. blir det värre kommer jag åka in och kolla upp det..

hade ute vet för det för ett par år sedan o han fick medicin.. (minns ej vad det va ).. men.. hur el hur blev det ingen skillnad..

hästen äter nu mera hösilage.. Fick hö två dagar nu i vår när inte silaget höll sig.. men han började hosta direkt.. trots att ja la höet i blöt. då va det bara att "slänga" ut han på betet.. så släppte det...

hoppas det inte är något allvarligt med pållen

vi har tempat morron & kväll nu hela helgen & hon har ingen feber. men hostade tom i går, dock inget idag, inte ens när jag longerade henne! hoppas verkligen att hon bara fick dam i halsen..

eftersom vi just köpt hästen börjar ju tankarna vandra om hon är en gammal bronkithäst som de medicinerat.. :crazy:

min ponny hostar för att han är damm-allergiker
så han får äta medicin

du kanske borde kolla upp så inte din häst oxå är damm-allergiker:crazy:

Så hon är nyinköpt? Jag tror också att det var dammet som besvärade henne. i allaf så hoppas jag det. bronkit hästar är inte roligt att köpa

jo vet kmr förhoppningsvis ut imrn..

jo haft henne sen sista april så de vore ju inte så kul om de är något fel på henne!

först hostade hon lixom, vanligt igår vare typ rossligt när hon hosta :confused: fast idag har hon inte hostat en enda gång.. hoppas att de bara va dammet! för de blåste typ orkan när vi red också..

men dom kan vell inte äta medicin om de är tävlingshästar? klassas det inte som dopning?

Låter som det är mest troligt dammet som ställer till, hoppas det inte är bronkit...

Varför vill hon inte vara ute? Hon kommer alltså inte ut på något bete?

Det absolut bästa för att förebygga/"behandla" hosta är utevistelse, ge hösilage och motionera.

hon vankar av & an vid grinden efter ett par timmars utevistelse.. trots att hon går i gräshage.. jo hon äter hösilage & jag försöker ha henne ute så mkt som möjligt..

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 746
Senast: Ceta
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 182
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka