Z

Znabbe

Hejsan! Har två hästar som hostar hemma. 2 av 4 st. Ingen feber på någon och en hostar bara till vid ridning och den andra hostar utan ansträngning. Hon är även lite snorig. Genomskinligt, löst. Frustar ingenting, bara "torrhostar". Måste väl vara en förkylning, eller?? Höet är bra och dammar inget. Stoet som hostar mest går ute dygnet runt med halmat vindskydd. 5 år är hon och är på inridning. Har longerats lite och blivit något svettig. Mycket päls har hon och eftersvettas säkert lite. (självklart stått med svettäcke innan hon släpps ut.) Islandshästar allihopa. Någon som har lite tips på hur jag bäst behandlar denna förkylning (:confused: ) Införskaffat massa färsk vitlök som jag blandar i ljummen betfor. Även dricksvattnet föröker jag hålla ljummet men det är ju ca 20 minus här på nätterna. Hostan har bara pågått i två dagar.
Tacksam för lite tips!
//Znabbe

Sv: Hosta

Vet ju inte hur dina hästar låter i jämförelse med min, men jag var på klinik med min då han hostat ett tag (ingen feber). Jag trodde vi hade bra hö men han visade sig vara känslig för damm. Fick beskedet att han inte skulle stå på halm? Gärna äta hösilage.

Hej!

Nu har även en tredje häst hostat... pratade med vet som sa att det förmodligen är ett virus. Hästarna har nyligen släpps ihop. Kommer från olika delar av sverige. Dom är vacc mot influensa så han sa att jag kunde vara lugn och bara låta dom ta det lugnt ett tag. Någon som har haft något liknande detta förkylningsvirus och hur gjorde ni för att ge dom bästa möjliga förutsättningar för att bli friska och hur lång tid tog det. Jag ger ljummen betfor med vitlök i. Inne på nätterna och täckade ute..

//Znabbe

Hej!
Har en islandshäst som börjat hosta pga mögelhö, sen har hon haft problem och även lite bukandning.
Hon fick Ventipulmin utskrivet-dock hostar hon hon till och från och det låter som torrhost.
Nån sa att man kunde ge hästen Alovera Juice då det läker i längden och gör att strupen blir mer len och fri från partiklar.

Men jag har ännu inte fått bukt på det hela, hon får vanligt hö som vi vattnar och spån finns i lösdriften.

Men jag ska prova akupunktur sen, samt att jag tror det blir bättre med att gräset och fukten kommer..HOPPAS!!
Men tyvärr så börjar hö bli lite dammigt så här års-fastän vi inte tror det själva:crazy:
Men vattnar man hö ska det vara bättre än inget!

Liknande trådar

Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: Capybara
·
Kropp & Själ Hjälp! Har hostat i ungefär två månader nu och det blir bara värre och värre. Fick Mollipect av läkaren för ca 1,5 vecka sedan och...
2
Svar
35
· Visningar
4 810
Senast: cambodia
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 422
Senast: Freazer
·
Hästvård Mitt sto var i somras på betäckning. Där fick hon en lättare förkylning med hosta, snor och lite feber ett par dagar. Kollad av vet som...
Svar
0
· Visningar
924
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama