bsmx

Trådstartare
Hej !
Min ponny har hostat ca en vecka. Han har lite dammhosta på vintern(när han är uppstallad), som släppt sen han började gå ute dygnet runt i aprill.
Han har ingen feber. Ingen häst i stallet hostar och han har inte varit ute och tävlat. Kan han hosta av att det är torrt ute ?
Han är frisk för övrigt, men hostar till rejält några ggr.
Hur länge ska man vänta innan man tar ut veterinär ? :confused:
Tänker att om det är en vanlig förkylning så går det över, men han är ju känslig mot damm.

Sv: hosta

Du har koll på höt? Så att det inte är dammigt? Prova att blöta det ett tag. Jag vet att mni kompis sköthäst måste få sitt hö uppblött annars får hon hosta.

Låter som kvikdrag eller kronisk bronkit eller liknande, om hästen brukar bete sig så.De är känsliga mot damm, kondens, mögel osv.Ring vet så den kan få medicin.Om det är ngn av dessa sjukdomar blir det antagligen kortison, bronkvidgande å ev slemlösande om hästen har mkt slem.

Om hästen har dammallergi så kan det ju mkt väl vara det att det är torrt ute som gör att den börjat hosta nu.

Är bäst att han undersöks av veterinär så han får hjälp för det.
Har misstänkt allergi i och med att han har vitt snor ibland.

chrysler skrev:
Låter som kvikdrag eller kronisk bronkit eller liknande, om hästen brukar bete sig så.De är känsliga mot damm, kondens, mögel osv.Ring vet så den kan få medicin.Om det är ngn av dessa sjukdomar blir det antagligen kortison, bronkvidgande å ev slemlösande om hästen har mkt slem.

Eller alger... :cool:

Kanske kan det vara allergi av något slag. Hästen kanske reagerar på att höet dammar eller dammet som uppkommer när man strör/sopar. Jag tycker iallafall att du ska ringa veterinären.
(Min medryttarhäst är allergisk mot damm och dyl. och hon hostar när det blir för dammigt och det brukar rinna vitt snor när man har ridit henne. Det var allra värst innan men nu får hon hösilage och vi mockar/sopar när hon är ute i hagen. Hon reagerar inte alls mycket nu längre.)

Hej !
Tack alla som svarat.
Har haft veterinär ute i dag.
Han har inte kvickdrag, skönt ! Han hade lite ansträngd andning. Han tyckte det var jättebra att vi sökte hjälp i god tid :rofl:
Hostproblem blir aldrig bättre med åren utan varje gång blir det sämre.
Han kan vara pollenkänslig, men någon typ av allergi är det. För han har ju varit bra i flera månader då han varit ute med en annan hosthäst.
Nu ska han äta medicin.
Sen ska han åka på ridläger. Han är världens snällaste pålle...tycker jag.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 088
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 423
Senast: Freazer
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 971
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel