Hosta - Vad göra?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare MalinArnells
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 421
M

MalinArnells

Stallägaren skickade Sms idag att min häst hade hostat ganska mycket i morse vid utsläpp. Han hostade även till en gång när jag var där idag.
Han har inte gjort detta tidigare, men man blir ju orolig ändå.
Han har inte vista några symptom på förkylning eller liknande.
Hostar inte vid anträngning, hittills... red igår och märkte då inget.

Vad kan det bero på?

Höet? det är fjolårs i småbalar. Får hem nytt i veckan
Kan det vara att han gnager mycket i boxen och får i sig luft eller nått?

Vad ska jag göra?
Kanske är lite fjantigt att ringa vet. bara för att hästen hostat en dag liksom:crazy:

Sv: Hosta - Vad göra?

Kolla feber, om ingen feber finns kan du avvakta ett par dagar. Börjar flera hästar hosta inom en snar framtid, ca 1-2 dagar är det möjligt att ert stall drabbats av hästhosta. Den är relativt snabb i inkubationstid, och brukar faktiskt även gå över väldigt snabbt. Oftast utan följdsjukdomar, men vi tog i varje fall kontakt med veterinär om utifall att när vårat stall drabbades.

Håll koll så att hästen inte bukandas, då måste du kolla med veterinär eller klinik på en gång.

Tog tempen nu när jag tog in honom från hagen, den låg på 38,3 och han hostade inget.
Jag avvaktar nån dag och ser om han fortsätter. Stallägaren sa att jag skulle prova blöta höet åt honom också, se om det hade med höet att göra. Är det nån idé?

38,3 låter ju som lite feber om inte hästen har tagit sig för att springa runt i hagen, eller ha utsatts sig för något annat fysiskt.

Tempa igen, helst direkt på morgonen innan något har skett såsom fodring eller annat. Har du koll på normaltempen på din häst?

Här hästen temp även i morgon, skulle jag nog rådgöra med veterinär och följa den ordnation som veterinär anser är bra utifrån aktuell status. Visst kan du prova att blöta hö, men finns det någon orsak att det behövs? Har ni märkt om fodret är dammigt eller dyl? Det borde i varje fall inte ge en förhöjd temp.

Mycket möjligt att han sprungit i hagen för han var ensam kvar ute, med endast en häst kvar i hagen på andra sidan vägen.
Han är ny så jag har tyvärr inte hunnit tempa honom och fått nån "normaltemp" ännu. Tempar på morgonen imorron.

Temp nu på morgonen var 38,2. Funderar på att ringa vet. och rådfråga iallafall...

Ring, eftersom det ändå låter som en infektion av något slag. Det kan påverka resten av stallets hästar också.

Orolig matte ringde distriktsvetrinären idag. Förklarade läget. Hon tyckte att jag skulle avvakta ett par dagar, fortsätta tempa och höra av mig om det inte blev bättre.Sällan man får höra det...! Hon tyckte inte att tempen verkade onormal sa hon också.

Pålle verkar ju inte sjuk på nått sätt förutom hostningarna, han är pigg och glad, äter och dricker som han ska. Men det känns som att man ändå vill göra NÅGOT för att det ska försvinna liksom. Tips?

Det är första åtgärd, att rådgöra. Nu kan du bara avvakta precis som veterinär säger, förhoppningsvis får du snabbare hjälp nu om utifall att det skulle vara nödvändigt när du ringer nästa gång. Då slipper du nämligen, avvakta lite i nästa samtal.;)

Förmodligen är det inget allvarligt, lättare virus eller liknande. Men skulle det vilja sig så, att du behöver veterinär hjälp så är de ju redan varskodda.

Sant :)

Tempade för övrigt idag igen när jag kom hem från skolan. 38,1 hade han. Så jag tog en promenad med honom i skogen ca 30 min. När jag kom hem tempade jag igen bara för att kolla och då låg han på 38,0.

Sen har jag gjort allt jag kan i stallet för att utesluta att det skulle vara damm som han hostar för.

Varit extra noga att vattna golvet innan vi sopar, även om det inte är nån häst inne.

Vattnat lite lite i boxen. Alltså inte så att det blir blött, endast lite fuktigt i översta lagret. (har torrspån som kan damma något)

Vattnat höet i hönät. Dock är de kanske onödigt eftersom det inte dammar men ändå..

Jag kanske är fjantig men man vill ju göra det man kan.

Sen undrar jag: Vi har nästan alla fönster lite på glänt nu eftersom det inte är direkt kallt om nätterna, en liten glipa på typ 3-4 cm. Blir det för mycket drag av det?

Min häst började hosta rejält och han hade lätt feber. Detta var under våren och det var torrt i hagen. Ringde vet och hon sa åt mig att vänta och se om han fick högre temp mm. Hans temp gick ner till normal men han fortsatte hosta och då blev min fundering astma eller dammallergi. Vet kom ut och tog prover från hals och blod. Kollade även genom ventilationen i stallet och gav lite anmärkningar ang det.

Efter ett par dagar ringde veterinären att hästen antagligen hade fått ner lite lera och damm och sånt i lungorna. Han fick lite medicin och efter ett par veckor var han som förut.

Numera äter han inget dammigt hö. Hostar alltid 1-2 ggr vid uppvärmning i ridningen men annars är han perfekt.

Be veterinären ta prover isf och kolla igenom stallet hur ventilationen är och hur höet är. Även havre och korn kan bli dammigt sa veterniären till mig.

Lycka till

Tack tack för tipsen. ja kommer självklart ta ut vet. nästa vecka om ingen bättring skett.

Tänkte putta lite på min tråd.
Min häst har inte hostat sen jag skrev sist, vad jag och stallägaren märkt iallafall, vilket känns bra. Jag vet inte om det är för att jag har vattnat höet osv. eller om det är nån släng av mild förkylning. Har tempat honom två ggr per dag och det har legat på ungefär samma (38-38,2) Men idag när jag tog in honom från hagen låg han på 37,9 vilket känndes mer normalt.

vill fortfarande ha svar på min fråga ang. de öppna fönstren i mitt stall...

tack ni som svarat föresten :)

// bebismamman

Eftersom jag inte vet vart du bor så vet jag inte hur kallt det är..Hur stort stall har du?

Vi har ett stall med 8 boxar och vi har ett fönster öppet lite och det blir inte kallt i vårt stall. Sedan beror det på också hur kallt det är ute där du bor. Här har det legat runt 10+.

Nej det var inte kallt ute. Ja bor uppe i hälsingland. Grejjen är det att om det drar för mycket i stallet.
Stallet är ganska stort, med 5 boxar. Men det är liksom uppdelat i två sektioner med 3 boxar i den ena och 2 i den andra..

Just nu står 4 fönster lite på glänt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 957
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Min 15 åriga valack har plötsligt börjat hosta, bara under utsläppen så kan han hinna hosta 3-4 gånger. Även ute i hagen håller han...
Svar
10
· Visningar
1 280
Senast: Ace
·
Övr. Barn Efter att ha kört ett bonusbarn på porten för att hen var barn nr 3 som kom över med förkylning känner jag mig som en skurk och funderar...
Svar
8
· Visningar
2 960
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
3 279
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel
  • Guldfasanerna