hosta-timjan

Z

zozzoz

Min häst hostar några gånger när man börja trava. Har hör att man kan koka lite timjan i vatten, ungefär som te, och ge till hästarna. Är det någon som vet hur mkt timjan man ska koka upp och hur mkt man ska ge hästarna???

Sv: hosta-timjan

Du behöver inte koka det, lägg ca en näve i fodret och häll kokande vatten över. Hästar äter gärna örter. :)

i min bok står det om timjan.

delar som används. blad och blommande toppar.

egenskaper. maskmedel, kramplindrande, slemlösande, antimikrobiell, sammandragande, lindrar vid väderspänning

användning. de slemlösande egenskaperna i kombination med de antiseptiska egenskaperna gör timjan till en idealisk ört vid hosta, slemhinneinflammation (katarr) och infektioner i bröstet. örten har urinantiseptiska egenskaper och är även lämplig vid matsmältningsbesvär som tex. kolik. timjan kan oxå användas om livmodern är infekterad eller inflammerad och den kan hjälpa till att få ut efterbörden (livmoderkakan) efter fölning. vid hudbesvär som infektioner eller irriterad hud kan en brygd av timjan användas utvärtes.

DOSERING. en näve färska örter per dag, finhackade och helst bryggda och blandade i fodret. alternativ 15 gram torkad ört dagligen, bryggd och blandad i fodret.

VARNING. tymol - den eteriska oljan i timjan - är giftig i större mängder, så använd den med försiktighet. ge inte till dräktiga ston.

Blanda en näve timjan med malen lakrisrot plus lite honung i fodret.

Hemmalagad hostmedecin som slinker ner medesamma.

1000-tack för alla svar!!! Hoppas verkligen att det funkar. Han fick fabrol i två veckor å blev mkt bättre men han hostar fortfarande lite.

jag brukade ta 2 dl timjan och 1 dl anis i 1,5 l vatten...sjud i 20 min, låt stå o dra i en halvtimme...sila ur och ge några dl åt gången...ta gärna även de kokta örterna och blanda i maten...det är alltid bättre effekt om man gör avkok än lägga örterna i maten....

( du kan börja med att sjuda anisen då den är lite "hård" och lägga i timkan de sista 5 minuterna)

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
11
· Visningar
744
Senast: Lutten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
23
· Visningar
1 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat