Hosta +snorEJ A2

Sonic76

Trådstartare
Fick hem hästen igår från där hon stått ett tag. Jag vet att kvalitén på höet inte varit det allra bästa men får reda på att hästen snorat sen dec och nu börjat hosta.Hade jag vetat detta tidigare hade jag köpt eget hö eller hösilage..
Jag fick reda på snoret för en vecka sen då jag var ute o red och vi tpg prover för o utesluta A2. Hon har stått i ett stall med 2 gamla hästar som aldrig lämnat gården så risken var minimal men..
negativt var det.
Bör jag nu ta ut vet o kolla eller se om bra hö, ej mockning inne o mycket utevistelse gör susen?
hon går ut på bete i början på juni.

Sv: Hosta +snorEJ A2

prova ge henne äppelcidervinäger. Min häst hade problem en hel sommar med fruktansvärd hosta och snor. äppelcidervinägern har stärkt hans immunförsvar och han har aldrig blivit lika sjuk som då.
(äppelcidern hjälper också till att hålla balansen i magen, väldigt bra om hästen ska gå på bete, de blir ofta dåliga i magen då)

Hola,

Om hostan och slemmet kvarstår ge henne en kur med Bisolvon (finns för häst receptfritt på apotek).
Därtill hö av ok kvalitet.
Försök att inte ha hästen inne om du gör "dammiga" saker etc.

Har hästen inte feber och reagerar positivt på ovanstående så skulle jag avvakta med att ta ut vet.

mvh Eva

Svarar på båda.
LÅter bra , ska prova äppelcidervinäger, hon är van att få saker i vattnet från då hon tävlade.
Hoppas att hon blir bättre.
Hon är ju inte igångriden så mkt så jag behöver ju inte hålla igång henne alltför mkt om hon har besvär.
Men sånt här är såå onödigt, man kan ju undvika det,,,

Liknande trådar

Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 477
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
12 022
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 831
Senast: svea
·
Hästvård Hallå, har kollat runt lite i forumet men hittat mest äldre trådar. Jag har en häst som jag köpte för lite mer än 1 år sen. På våren...
Svar
0
· Visningar
1 068
Senast: Dumle74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka