Hosta pga torka

Elute

Trådstartare
Jag blir galen på denna torka.
Min häst hostar så det skräller i fönsterrutorna av allt damm som flyger överallt. Jag ger ventipulmin 2 ggr/dag men det hjälper knappt, så därför har jag hägnat in en liten hage som jag vattnar flera gånger om dagen. Då försvinner ju det värsta dammet iallafall men det tar inte bort det som ryker i luften.
Veterinär är konsulterad förstås, men jag vill ha massor av tips på hur jag ska göra för att lindra hostan.
Kvickdrag är det inte, det är bara irriterat i övre luftvägarna än så länge.
Är det ingen som kan sälja lite regnskurar till mig...?

Sv: Hosta pga torka

Jodå, gräset räcker upp till magen på ponnyn, men det dammar ju mellan tuvorna, och där de rullar sig, och på de upptrampade stigarna.:crazy:
När det blåser lite så yr dammet upp i luften, då är det som en dimma i luften.
Plätten där jag vattnar ligger utanför hagen så där finns det ännu inga dammhögar utan det är högt och friskt gräs. Öser på vatten i gräset ca4 ggr/dag så det håller sig fuktigt och det är skugga nästan hela dagen. Det gör nog susen, men det tar ju sin tid när sköra slemhinnor ska återhämta sig.

Men varför i hela friden ge Ventipulmin? Om hästarna endast är irriterade i slemhinnorna i de övre luftvägarna pga damm så är det ganska idiotiskt att ge astmamedicin som är bronkvidgande. Risken är snarare att dammpartiklarna förs längre ner i lungan.

Vad har de eg för symptom?

Om det är mycket slem är det nog bättre att ge slemlösande, t.ex fabrol. Ventipulmin vidgar endast luftrör och som Tantester skrev är det stor risk att ännu mer damm förs in och längre ner i luftrören. :crazy:

Tycker du borde ta kontakt med vet igen, och känns ingen större idé att endast ge ventipulmin utan slemlösande för det man vill är ju att slemmet ska komma upp. Så måste din pålle ha ventipulmin är det nog i så fall smartast att kombinera med fabrol.

Lycka till!
(Ägare till bronkithäst som älskar att gräva gropar, vilket är mycket osmart i detta dammandet).

Håller med. Slemlösande vore en bättre idé liksom en korrekt diagnos. Frisk häst tål att få damm i näsan, det här låter mer som bronkit eller infektion.

från fass vet.

....och underlättar transporten av slem från l*uftvägarna.

Indikationer
Luftvägssjukdomar på häst med bronkospasm och/eller ansamling av slem, där man vill få en avslappning av den glatta muskulaturen kring bronkerna och en förbättrad mukociliär clearence.

Jag har använt ventipulmin till min ponny vid flertal tillfällen (främst somrar, liknande symtom som trådskaparens häst, blir irriterad och hostig av damm/väder.) och det funkar alltid kanon. Kan tillägga att han är undersökt av veterinär ua så det behöver inte anmärkas.

Omdiskuterat. Den huvudsakliga effekten av klenbuterol är att verka bronkvidgande. När så görs förbättras passage av luft men även slem. Problemet med segt slem är dock att man tror att det finns en risk att det även kan "rinna" åt fel håll när bonkernas diameter ökar. Det föreligger alltså en risk att tillståndet förvärras.

Man brukar därför kombinera behandlingen med slemlösande för att underlätta upptransporten.

Damm irriterar definitivt luftvägarna hos en häst som sedan tidigare lider av t ex allergisk bronkit eller luftvägsinfektion. I normalfallet behöver inte en häst som rotar i jorddamm behandlas med astmamedicin. Undrar därför hur diagnosen ställts på ts hästar? Risken finns för att hästen lider av sommar COPD (typ pollenallergi) eller - kanske mer troligt om det gäller två hästar - en lindrigare viros som ökar slemhinnornas känslighet.

Aha tack så mycket för ett bra svar!!

Dags att konsultera en annan vet. Jag ringde till en som jag inte brukar anlita eftersom det var en söndag. Ska ha detta i bakhuvudet när jag ringer i morgon.

Hostan är ännu lite bättre nu, får jag ju säga med.:p Det fungerar att vattna under honom alltså, och det är ganska skönt att i värmen få lov att slabba med vatten flera gånger om dagen.

Jag har endast pratat med vet på telefon, och jag har tidigare erfarenhet av hosthäst som gått på ventipulmin, men den pållen hade det mycket lindrigare. Detta nu gäller bara en häst, som har en överkänslighet mot damm och dåligt foder, pga tidigare ägarens slarv i boxen. Han har under uppväxten stått på en bädd av rent hö som har fått multna ner och haft fullt av mögel i kanterna.:eek:

Men varför i hela friden ge Ventipulmin? Om hästarna endast är irriterade i slemhinnorna i de övre luftvägarna pga damm så är det ganska idiotiskt att ge astmamedicin som är bronkvidgande. Risken är snarare att dammpartiklarna förs längre ner i lungan.

Vad har de eg för symptom?

håller med. min vet gav mej ventipulmin till min häst som fick besvär efter mögel i ett stall å får hon torr hosat så skulle jag ge henne om hon blir besvärad av det. MEN jag fick aldrig ge det om det är damigt i luften för då kommer de bara längre ner i jungorna. så jag hade ALDRIg gett de nu med tanke på allt skit i luften nu

Jag talade med min vanliga veterinär nu på morgonen som har träffat hästen några ggr tidigare. Hon menade att ventipulmin har större effekt på upptransportering av slem än endast slemlösande, men är det mycket ansamling av slem så kombineras dessa ofta. Är det torrhosta pga jorddamm så är det inte mer att göra än att se till att betet är någorlunda dammfritt så gott det går, och hon tyckte att vi skulle fortsätta som vi gör nu. Med ventipulmin och hon tyckte det inte var nödvändigt med slemlösande då vi har hållt på ett tag med kuren och det akuta redan var över. Om jag inte ger ventipulmin så är risken större att han överanstränger sig genom hostan.
Nu är det så svårt att återge exakt hur det är i ett forum, men tusen tack för tankar och tips. Det är bra att ha i bakfickan så att man kan plocka ut det som passar bra för individen.
Hästen har ju en ökad överkänslighet och har haft lite hosta i några år från och till, och det är bara att acceptera att det är så. Inte så lätt att bota helt och hållet, men man kan lindra så gott det går.
Nu ska jag ut och dansa regndans...

Senast ändrad:

På beskrivningen låter det som om din häst har kronisk bronkit. Har den blivit undersökt ordentligt eller har du bara fått Ventipulmin utskrivet per telefon?

Är det dammet eller pollen som irriterar? Finns det en bättre kur som hjälper hästen bättre (t ex kortison under den värsta perioden)?

Min åsikt är att det är oseriöst av en veterinär att skriva ut Ventipulmin till en häst som inte först undersökts avseende allergi och infektion, dessutom med diagnosen "dammhosta". Men om din häst är bättre nu så är ju ändå det huvudsaken!

Det som du kan göra för att lindra är ju:

*byt till torv om du har spån, vattna torven om du redan har torv.

*byt till ensilage/hösilage, blöt krafftfoder om sådant ges

*undvik att sopa när hästen står inne

*borsta hästen utomhus

*undvik att rid på dammiga ställen

Hoppas det löser sig!

Det lutar åt det hållet att det är kroniskt, det känns som att det mest är dammpartiklar, men svårt att veta exakt. Jag har ju själv accepterat att vi provar med vent. i ca två veckor, så inte bara veterinärens fel.;) Om det inte blir bättre så kommer hon givetvis.
Ja det verkar ha blivit bättre nu, peppar... Tömkörde en promenad ikväll, och det var bara nåt enstaka host o harklande under tiden. :) Tack igen för bra svar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar

Hästrelaterat

Tillbaka