Hosta hos en gamling

Dahlia

Trådstartare
Hej

Grannens tös köpte en ponnykorsning på 20 år förra sommaren. Hon har fungerat perfekt som 1:a häst och framförallt läromästare. Hon har dessvärre drabbats av en torr hosta. Hennes stallkompis är helt frisk.Hon hostar inte när hon rids men känns inte fräsch så nu har hon stått i drygt en månad. Hostar gör hon dock så fort som hon rör sig i hagen. Vet. har ingen aning om vad det kan vara och nu har dom fått tid på klinik för att se vad det kan vara.

Tänkte att jag skulle höra mig för på buke om det är någon som har några ideér om vad det kan vara:confused:

Sv: Hosta hos en gamling

Kronisk bronkit. Leta bland gamla trådar.

Fast det är ju inte den ENDA möjliga anledningen till att en häst hostar...

Det kan lika gärna röra sig om en reaktion på det torra vädret, på de höga pollenhalterna eller helt enkelt en liten förkylning.

Till TS: Bra att du kontaktat veterinär så ni får reda ut vad felet är. 20 år är gammalt- men inte lastgammalt. Med lite tur blir pållen pigg o frisk igen :)!

Jag hoppas att det ska lösa sig för grannens skull. Dottern älskar ponnyn..

Vill bara klargöra att det inte är jag som kallat på vetrinär. Det har dom gjort själva men jag vill ändå kolla här med er om det är någon som känner igen sig.

Nej, men det är min första idé om vad det kan vara. Jag antar att ts begriper att man inte kan ställa diagnos via internet...

Om hästen reagerar på pollen så har den en allergisk bronkit. Kanske inte kronisk - men troligen med tanke på hästens ålder. Allergier brukar utvecklas i ngt yngre år.
En infektion borde den veterinär som undersökt hästen ha kunnat diagnositcera. Den andra hästen är dessutom opåverkad. Mindre troligt alltså.

Så tänkte jag när jag ombads gissa! :grin:

Hej. Jag har en hosthäst som utvecklade känslighet för 1.5 år sedan. Hästen är 15 år.

Hostan i mitt fall handlade om miljön. Jag fick ha henne ute dygnet runt, riden regelbundet så hjärtat kan jobba och syresätta blodet, torra hagar är inte bra, mockning, ensilage istället för hö, inte rida på ridbana som dammar mm. Massor av förebyggnade miljöarbete. Hon fick också medicin som öppnade upp luftvägarna på bara en vecka. Vet sa att tillståndet kallades air resistance nånting... En ny form av damm allergiska hästar.

Hursom blev hon helt återställd. Mår tipp topp. Inga problem! Nu har det varit riktigt torrt i några månader så det var bra att regnet kom förra veckan så att hagarna blir fuktiga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka