Höst och älglusflugor igen

Sv: Höst och älglusflugor igen

Ja det var en väldigt bra artikel du länkade!

Men det står:

"Både hanar och honor övervintrar i pälsen på hjortdjur, där de borrar hål i skinnet på värddjuret och suger blod samt parar sig och producerar avkomma, åtminstone fram till mitten av följande sommar och kanske ännu längre."

Gäller det bara hjortdjur då eller hästar med?

(för övrigt får jag nästan kväljningar bara av att läsa artikeln :crazy:, men det är ju bra att veta lite mer om sådana här äckliga varelser oxå.)

Om deras värddjur är hjortdjur är det bara på hjortdjur de förökar sig. Hästar, människor, hundar mm är bara "transportdjur"

Ja det var en väldigt bra artikel du länkade!

Men det står:

"Både hanar och honor övervintrar i pälsen på hjortdjur, där de borrar hål i skinnet på värddjuret och suger blod samt parar sig och producerar avkomma, åtminstone fram till mitten av följande sommar och kanske ännu längre."

Gäller det bara hjortdjur då eller hästar med?

Är hästen ett hjortdjur enligt dig? :cool:
där har du svaret - precis som det står i artikeln ;)

*delvis kl*

Uäk, jag vill inte ens läsa :eek:

Jag trodde lössen var "farliga" tidigare. När de flyttade hit (vi har inte alltid haft dem och inte alla år heller, nu verkar de dock komma varje år) hade jag en ponny som blev helt galen av dem, därav den tanken.

Min nuvarande tar de med ro, bryr sig typ inte alls.

Men hos oss är de jättejättelokala. Undviker man att gena genom en glänta slipper man dem typ. Mao lätt att undvika dem, idag träffade vi tex på 2 på hela turen.

HAHA nej verkligen inte :rofl:... jo det står så, men ändå...

frågar experten igen (för från och med nu är du det för mig, ta det som en komplimang) varför detta inte gäller hästar och alltså bara hjortdjur?

Tack, mackan, för en intressant och lärorik länk.

Ryser när jag läser följande: "I de tätaste älglusflugemarkerna är det mycket vanligt att älgar bär på flera tusen lusflugor. Det här ser man tydligt på vårvintern i älgarnas legor, eftersom de har färgats rödbruna. Avfärgningen består av tusentals älglusflugors avföring samt blod och vävnadsvätska från älgen. Ofta finns det så mycket av den här motbjudande smörjan i älgens päls att den stänker vida omkring när älgen reser sig från legan och ruskar på sig. " (kopierat från artikeln som mackan länkade till)

:D Ok va bra : )

Jag är inte skaparen av dessa djur tack och lov. så varför de är skapta för hjortdjur som värd kan jag inte upplysa dig om - men så är det : ) Ungefär som att det finns tusentals andra djurarter i världen som är genetiskt skapade att ha en viss annan djurart som värd.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 414
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 481
Senast: Bison
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka