Höst och älglusflugor igen

Sv: Höst och älglusflugor igen

Är dessa kryp mer vanlig i den nedre halvan av vårt land? Jag har aldrig sett en älglusfluga under hela mitt 40-åriga liv, men så är ju jag norrlänning dårå :)

De sprider sig mer och mer norrut på grund av de mildare vintrarna. Det var många sådana under flera år, (dock inte de senaste två.) Jag såg dem för första gången för 5-6 år sedan. Innan dess fanns de inte här i Värmland heller.
De tål inte minusgrader, så när nattfrosten kommer slipper man dem. Förra hästen kom kylan väldigt snabbt så då blev säsonger för dem väldigt kort här. (rätt åt kräken!)

Senast ändrad:

Vad märkligt, jag bor i Kalmar vilket ju är ganska nära. Älgbeståndet borde ju rimligtvis vara ganska likvärdigt också och jag har aldrig sett en älgfluga i hela mitt liv. Efter vad man kan läsa här på buke är jag dessutom mycket tacksam för det :D

De försvinner snabbt efter första frosten, så jag hoppas på lite kyla snart..!

De sprider sig mer och mer norrut på grund av de mildare vintrarna.

"Mildare vintrarna"??

Senaste tre åren har vi haft otroligt stränga vintrar med i genomsnittlig temperatur på -25 grader. Snön kom redan i mitten på oktober och låg kvar till mitten på april :crazy:

Men om älglusflugan inte gillar minusgrader så tar jag tacksamt emot vintern ;)

Jo det har nog blivit mildare på vintrarna, klimatet har blivit varmare rent generellt, är det inte nån/några plusgrader? Utom just de senaste 2 vintrarna menar jag.

Jag AVSKYR den vedervärdiga flugan, äckliga små irriterande kryp. En del hästar har ju fått det mer och nån verkar ha klarat sig helt utan. flugmedlet verkar visst inte bita på dem alls, lr oxå måste man spreja konstant.

"Mildare vintrarna"??

Senaste tre åren har vi haft otroligt stränga vintrar med i genomsnittlig temperatur på -25 grader. Snön kom redan i mitten på oktober och låg kvar till mitten på april :crazy:

Men om älglusflugan inte gillar minusgrader så tar jag tacksamt emot vintern ;)

de dör inte på vintern ö.h.t, de övervintrar i pälsen på värd djuret i högsta välmåga.

Men märker man inte dem dårå? Eller...märker inte värddjuret dem när de kalasar en hel vinter?
Jag är totalt okunnig när det kommer till dylika kryp märker ni kanske, jag har ju aldrig ens sett ett sånt i verkligheten..

Vad märkligt, jag bor i Kalmar vilket ju är ganska nära. Älgbeståndet borde ju rimligtvis vara ganska likvärdigt också och jag har aldrig sett en älgfluga i hela mitt liv. Efter vad man kan läsa här på buke är jag dessutom mycket tacksam för det :D

Man kanske skall flytta till Kalmar....:D...

Min erfarenhet är att de nog finns även där... Jag har varit i närheten av Kalmar med omnejd flera gånger och jagat och då fått med mig dem från skogen även där... Dock inte i lika stor mängd det skall jag erkänna.
MEN.. de förekommer mer, eller mindre väldigt lokalt. Precis där jag bor förekommer de i otroligt stor mängd. Just för att vi har väldigt mycket ungskog/sly här i krokarna. Dessutom är området runt mig en gammal sänkt sjö.. vilket innebär att det är mycket mossmark och blötmarker runt omkring. Här måste man förreka ridvägar för att inte riskera att gå ner sig i något dolt surhål...

Men bara ett par kilometer bort så är de inte alls lika talrika.. och min erfarenhet är att i rejäl grovskog... där förekommer de nästan inte alls.
Man klarar sig dessutom rätt bra i från dem om man håller sig på vägar och öppna platser... åkrar ängar och liknande... Men inne i terrängen, gärna i ungskog och våtmarker... då är det kört. Jag är oftare i sådan biotop när jag går som hundförare vid jakt, än när jag är ute till häst.

Spinner vidare lite allmänt...

Min erfarenhet är att de gillar fuktiga somrar.... bättre än torra... För ett antal år sen hade vi en rejäl torrsommar... Hästhagarna var som Saharas öken och det var knastertorrt i skogarna,. (detta innan Gudrun)... Vi fick inte en regndroppe mellan 5 juli och den 12 september.. Det var nog -03 har jag för mig.

Den hösten fanns nästan inga älglusflugor alls... Bara i närheten av surhål och blötmarker... Kalmar ligger vid kusten... Generellt har ni väl lite torrare klimat än vad vi har här i inlandet?? Kan det vara en bidragande faktor till att de inte är lika talrika utåt kusten??

Stränga vintrar vet jag inte om de blir begränsade av???... Vi har nu haft två rejäla vintrar... och i år är älglusflugorna trots det mer talrika än på länge... Om vintrarna är en begränsade faktor så borde de ju i år vara färre...

Något som jag tror kan bidra till att de sprider sig däremot är just att klimatet ändras och sakta går mot fuktigare förhållanden. Något som verkar spela dessa kryp rakt i händerna... Regnigare och fuktigare somrar är det som bidrar till spridningen.... det är min hypotes...

Men märker man inte dem dårå? Eller...märker inte värddjuret dem när de kalasar en hel vinter?
Jag är totalt okunnig när det kommer till dylika kryp märker ni kanske, jag har ju aldrig ens sett ett sånt i verkligheten..

Jo... det är ju just det man gör.... Man märker dem... de känns väldigt tydligt när de kilar omkring i hårbotten.... och de kan bitas också.... även om det inte gör direkt tokont så känns det... De är till sin konstruktion gjorda för att kunna kila omkring i pälsen på hjortdjur.... (älg, hjort, rådjur) ... så de kan vara extremt svåra att få tag på. De är nämligen väldigt snabba.. Jag kan lova, en häst känner dem väldigt tydligt... kan de känna en vanlig fluga som sätter sig på hårremmen... då känner de dessa kryp när de kilar omkring inne i hårremmen.... garanterat. Storleksmässigt är det inte mycket som skiljer de båda eländena åt... mer än att älglusflugan är platt..

Vissa hästar gillar läget och blir lite småirriterade... andra hästar blir precis blindgalna när de känner dessa små eländen i pälsen.. Det är därför älglusflugor är ett problem för vissa hästägare. Min häst tillhör kategorin blindgalna... Hon blir skogstokig... Och eftersom hon är en unghäst på 4 år så utsätter jag inte varken henne eller mig för risken genom att ta ut henne i skogen den här tiden på året.

Min gammelhäst gillade läget bättre med en surrynka i nosvingen och irriterat vispande svans...

Älglusflugorna kan inte överleva och föröka sig på hästar/människor.. Så de blir inte kvar på en häst en hel vinter. Men på sina ordinarie värdar lever de kvar längre tid i pälsen. Antar att de lever kvar så länge de behöver för att föröka sig... Ordinarie värddjur känner nog av dem de också... men blir tvugna att "gilla läget"... de får inte bort dem... precis som vilda djur får gilla läget när det gäller andra flygande och krypande blodsugande otrevligheter

Tänker då på fästingar, knott, mygg, broms och alla andra otrevliga parasiter som förekommer i naturen.

Senast ändrad:

Men sover de då bara eller är de uppe och äter blod då med? å fy och sen förökar de sig, så äckligt. Undrar om det hjälper om man helklipper hästar man vet har/haft det iaf. Jag menar då försvinner ju den härliga vinterpälsen, som iofs inte riktigt kommit ännu, men sen måste man ha täcke på istället.

Inte helt lätt att upptäcka om de är få, men om de är fler så blir det ju lättare, vet en häst som hade massor och de kom tillbaka hela tiden, trots flygmedel. Vad kan de bero på att vissa drabbas mer än andra? lite som myggor och människor, vissa är de efter konstant, medan andra verkar relativt skonade från ohyran.

Verkar som om det finns en så finns det flera.

Hur länge lever de då? De förökar sig alltså inte i pälsen, utan nån annanstans? Livnär de sig på nått annat än blod?

men du : googla eller läs den ypperliga länk jag hänvisat till. De övervintrar inte på HÄSTAR har jag ju skrivit, läs ;)

för övriga frågor så samma där: läs : )

equimins sommarspray är förbjuden i sverige sen 3 år tillbaks och säljs inte i butiker längre. så den lär vara svår att rekommendera för gemene man, annars håller jag med om att den var suverän till det mesta pga citronellan, som är anledningen till att den förbjöds :)

Jag bor i dalarna och här är det sjukt mycket älgflugor i år..Slog ihjäl fem-sex stycken i dag och då red jag inte i skogen utan längs med vägen bara.. Ultra Shield dödar dem om man sprutar direkt på dem. Jag har provat :angel: så om man dränker hästen i det så borde det ha en viss effekt.

Undrar om det hjälper om man helklipper hästar man vet har/haft det iaf.

Det hjälper tyvärr inte i avseende att älglössen inte landar på hästen, men däremot underlättar det betydligt när man väl ska jaga rätt på fanskapen. Jag hade en fullblodsmärr som blev helt skogstokig när hon fick dem på sig, tack och lov var hon fenomenal på att "visa" var de satt så det var inte så stort område att söka igenom. Henne helklippte jag alltid på hösten för att lättare kunna hjälpa till att mörda krypen. Men även om hon var helklippt kunde de vara svåra att se i pälsen, oftast ser man bara en liten utbuktning som rör sig. Dessutom har kräken en förkärlek för att hitta rätt på manen och svansroten, vilket brukar resultera i gula vätskande så. Men med en helklippt häst tyckte iaf jag det var lättare att jaga rätt på dem när de landat på hästen, innan de hann kila iväg till manen och svansen. Efter första köldknäppen räckte det att spårklippa henne, då iaf jag upplever att älglössen minskar betydligt i antal då.

Senast ändrad:

Vi bor mitt i skogen, så här får tyvärr mina stackars hästar älgflugor av att bara gå i hagen!!!!
Gamlingen får vätskande småsår av de räliga krypen. Hade en ponny med jättetjock päls som fick massa älgflugor.
Henne helklippte jag, då trivdes de inte så bra längre:D Hon hade dessutom sommareksem, så hon hade knappt någon man och svans.
Är för tillfället mammaledig, och är ute och promenerar mycke. Får ofta älgflugor som landar både på mig, hunden och barnvagnen

Senast ändrad:

"Mildare vintrarna"??

Det var flera minda vintrar efter varandra om du räknar bort de två senaste. Då spred de sig mera norrut än vanligt. (precis som fästingarna ökade i antal av samma anledning)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 414
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 481
Senast: Bison
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka