Sv: Höst och älglusflugor igen
Vad märkligt, jag bor i Kalmar vilket ju är ganska nära. Älgbeståndet borde ju rimligtvis vara ganska likvärdigt också och jag har aldrig sett en älgfluga i hela mitt liv. Efter vad man kan läsa här på buke är jag dessutom mycket tacksam för det
Man kanske skall flytta till Kalmar....
...
Min erfarenhet är att de nog finns även där... Jag har varit i närheten av Kalmar med omnejd flera gånger och jagat och då fått med mig dem från skogen även där... Dock inte i lika stor mängd det skall jag erkänna.
MEN.. de förekommer mer, eller mindre väldigt lokalt. Precis där jag bor förekommer de i otroligt stor mängd. Just för att vi har väldigt mycket ungskog/sly här i krokarna. Dessutom är området runt mig en gammal sänkt sjö.. vilket innebär att det är mycket mossmark och blötmarker runt omkring. Här måste man förreka ridvägar för att inte riskera att gå ner sig i något dolt surhål...
Men bara ett par kilometer bort så är de inte alls lika talrika.. och min erfarenhet är att i rejäl grovskog... där förekommer de nästan inte alls.
Man klarar sig dessutom rätt bra i från dem om man håller sig på vägar och öppna platser... åkrar ängar och liknande... Men inne i terrängen, gärna i ungskog och våtmarker... då är det kört. Jag är oftare i sådan biotop när jag går som hundförare vid jakt, än när jag är ute till häst.
Spinner vidare lite allmänt...
Min erfarenhet är att de gillar fuktiga somrar.... bättre än torra... För ett antal år sen hade vi en rejäl torrsommar... Hästhagarna var som Saharas öken och det var knastertorrt i skogarna,. (detta innan Gudrun)... Vi fick inte en regndroppe mellan 5 juli och den 12 september.. Det var nog -03 har jag för mig.
Den hösten fanns nästan inga älglusflugor alls... Bara i närheten av surhål och blötmarker... Kalmar ligger vid kusten... Generellt har ni väl lite torrare klimat än vad vi har här i inlandet?? Kan det vara en bidragande faktor till att de inte är lika talrika utåt kusten??
Stränga vintrar vet jag inte om de blir begränsade av???... Vi har nu haft två rejäla vintrar... och i år är älglusflugorna trots det mer talrika än på länge... Om vintrarna är en begränsade faktor så borde de ju i år vara färre...
Något som jag tror kan bidra till att de sprider sig däremot är just att klimatet ändras och sakta går mot fuktigare förhållanden. Något som verkar spela dessa kryp rakt i händerna... Regnigare och fuktigare somrar är det som bidrar till spridningen.... det är min hypotes...