Höst och älglusflugor igen

bigganl

Trådstartare
Ja, så är det höst och de eländiga älglusflugorna är på hugget igen. Mindre roligt för hästarna. Vet tt det finns tidigare trådar om detta, men mitt hopp ställs till att någon upptäckt något sätt att få dem att fly fältet? Det skulle vara så skönt om man kunde hjälpa hästarna att slippa dessa vidriga kryp. (Hoppas, hoppas):)

Senast ändrad:
Sv: Höst och älglusflugor igen

Vet inte om de hjälper alla. Men har alltid länd/skritttäcke nu med svanslapp. De får svårare och komma intill baken på hästen då. Är där de har landat mest.

På min häst bryr de sig inte om vart de är. Jag hittar dem på hela kroppen. Inte så att det är mängder av dem, men det är en vid baken ena dagen, nästa är det en på halsen, på bogen, under magen, på sidan osv. De verkar inte gilla någon speciell del av henne mera.:D

Jag plockar bara bort dem så fort de landar, hästarna reagerar ju direkt. Försöker undvika att rida igenom tät skog där det finns väldigt många, vill helst inte få äcklen i håret.

De skall visst orientera sig efter co2 i utandningsluften, så det hjälper nog inte att spraya etc.

Det är obehagligt för det flesta men för en del hästar kan det vara ett farligt problem. Min tex, blir helt hysterisk och mer eller mindre kastar sig ner och rullar sig, slår i boxväggarna så det sjunger. Får kort sagt panik och jag är rädd att hon ska skada sig. Jag kan helt enkelt inte rida ut med henne... :-) En kväll hörde jag oväsen i stallet, hon sparkade och vräkte sig mot väggarna för att klia sig, i panik. I ett sånt läge vågar man ju knappt hantera hästen heller, pga risken att skadas själv. Det MÅSTE bara komma ut något medel snart - som hjälper...

Jag plockar bara bort dem så fort de landar, hästarna reagerar ju direkt. Försöker undvika att rida igenom tät skog där det finns väldigt många, vill helst inte få äcklen i håret.

De skall visst orientera sig efter co2 i utandningsluften, så det hjälper nog inte att spraya etc.

Jag ser aldrig när de hamnar på hästen. Märker att det finns en någonstans när hon börjar piska irriterat med svansen, men då kan ju den rackaren sitta vart som helst. Det borde ju finnas någonting man kan spraya med eller liknande för att de ska ogilla det. (hoppas måste man ju)

Det är obehagligt för det flesta men för en del hästar kan det vara ett farligt problem. Min tex, blir helt hysterisk och mer eller mindre kastar sig ner och rullar sig, slår i boxväggarna så det sjunger. Får kort sagt panik och jag är rädd att hon ska skada sig. Jag kan helt enkelt inte rida ut med henne... :-) En kväll hörde jag oväsen i stallet, hon sparkade och vräkte sig mot väggarna för att klia sig, i panik. I ett sånt läge vågar man ju knappt hantera hästen heller, pga risken att skadas själv. Det MÅSTE bara komma ut något medel snart - som hjälper...

Åh vad jobbigt både för dig och hästen. I din situation är det ju farligt för er båda. Mitt problem är minimalt med ditt. Vi får hålla tummarna för att någon upptäcker någonting som kan jaga dem på flykten.

Vad är älgflugor? Jag har aldrig hört talas om det förrän det började dyka upp i var och varenda tråd här nu i veckan.

Jag är glad att jag slipper iaf, det verkar otrevligt!

Kopierat ur länken ovan " Den till kroppsformen platta flugan landar på sitt värddjur och bryter av sina vingar för att leva resten av sitt liv på värddjuret. Därefter kryper den in i pälsen och suger blod. "

Nån som vet hur länge de lever kvar på hästarna? Några dagar, veckor?

Är dessa kryp mer vanlig i den nedre halvan av vårt land? Jag har aldrig sett en älglusfluga under hela mitt 40-åriga liv, men så är ju jag norrlänning dårå :)

Möjligt, jag bor i mitten. Men tror ffa att de finns där det finns mkt älg!

Jag brukar alltid hitta dem direkt, men kan nog vara svårt om hästen har lång päls. Förstår gott att vissa hästar blir helt hysteriska, det blev jag också den gången jag hade fått dom i håret. Obeskrivligt äcklig känsla!

Då har jag (och mina hästar) nog haft tur för vi har sluppit dem, trots att vi har mkt älg i vårt område. Jag hoppas att de otäcka krypen fortsätter att hålla sig på avstånd.

Min förra blev oxå hysterisk! En gång stod jag utanför boxen och försökte borsta av honom med en sop borste. Ridtäcke hjälpte.

Den som kommer på något "botemedel" mot dessa kryp har nog sin framtid säkrad! Hoppas att det forskas på området för de är verkligen vidriga, tycker jag och min häst!

*kl*
Kluddar en rad för att hitta tillbaka, förhoppningsvis till en tråd som innehåller nån form av lösning:bump:

/LillaMy- som blir inbillningssjuk av att läsa såna här trådar och kliar sig frenetiskt i håret:crazy:

En hund som är behandlad med Frontline hade en död älgfluga på sig.

Jag tycker att Switch hjälper (häller på oftare än rek på flaskan eftersom det regnar så mycket så här års, men minst var 4:e v).

För två år sedan stod vi i ett stall där det kryllade av dem - riktigt äckliga kryp. Jag har för mig att jag läste att de sitter där typ tills det blir för kallt för dem och släpper ut sina äckliga ägg/larver...

Är dessa kryp mer vanlig i den nedre halvan av vårt land? Jag har aldrig sett en älglusfluga under hela mitt 40-åriga liv, men så är ju jag norrlänning dårå :)

De finns inte/är mycket ovanliga från Stockholmsområdet och norr ut.
Jag är bördig från Stockholm, bott norr ut i landet.... och för 11 år sen flyttade jag ner till Växjötrakten. Då stiftade jag bekantskap med dessa eländiga varelser för första gången...

De är vidriga...

Under hösten tar jag inte ut hästarna i skogen. Här finns nämligen massor av dessa eländen. De trivs bäst i sly och ungskog... men förekommer även i grovskog på vissa platser... Efter Gudrun har vi i princip bara ungskogar runt omkring där jag bor.. så det är helt omöjligt att undgå dem.

Öppna platser, hagar, ängar är förskonade .... Så jag håller till hemma runt gården med hästarna under den värsta tiden... fram till kylan och minusgraderna kommer. Därför är jag glad om vintern kommer tidigt..

Förutom häst så jagar jag, och plockar gärna svamp.. Efter en dag i skogen kan jag utan problem plocka en tre fyra fem stycken ur mig eget hår. Kläderna som jag haft på mig i skogen kan innehåller garanterat en fem sex stycken.. så det är noggrann genomgång av kläder och hår efter en jaktdag/svampplockardag.

En väldigt smaltandad kam typ luskam är det bästa sättet att få ur dem ur håret. De är väldigt svåra att få tag på och de kilar undan mycket snabbt.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 414
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 481
Senast: Bison
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka