hösilageleverantörens ansvar?

Jag hade stenvägrat betala för de dåliga balarna, eller varorna.
....
Hur ska man avgöra det då? Jag tycker ju mer att det som beskrivs här, är till leverantörens nackdel som inte håller vad som är lovat, vilket en skiljande analys även borde kunna räknas som/missvisande innehåll. Skiljande TS halter innebär ju att man betalt fel kgpris även, för som i ert fall lutar silaget mot det blötare slaget.

Varför vägrar leverantören reklamera eller kompensera?
De har försökt prata med leverantören och han är orubblig, han SKA ha betalt för alla balarna och har skickat fakturor på dem - som de har bestridit.
Fast till att börja med, är det "vitt" eller "svart"?

Har leverantören F-skattesedel?
F-skatt spelar väl egentligen bara roll om man säljer tjänster.
När man säljer varor använder man inte F-skatten.

Och ja, det är vita fakturor.
@ameo
Just när det gäller ts-halt har jag fått missvisande svar på analys, så det brukar jag aldrig bry mig om. Det är ju så enkelt att uppskatta själv, det är ju jättestor skillnad på 50% och 80%, det måste ju din vän kunna se själv?
SJÄLVKLART kan vännen se skillnad på detta. De tog en extra egen analys för att ha något bevis för att de fått annat än vad leverantören lovat att de skulle få. Plus att flera av balarna, som sagt, kasserats.

De har försökt prata med leverantören och han är orubblig, han SKA ha betalt för alla balarna och har skickat fakturor på dem - som de har bestridit.

F-skatt spelar väl egentligen bara roll om man säljer tjänster.
När man säljer varor använder man inte F-skatten.

Och ja, det är vita fakturor.

SJÄLVKLART kan vännen se skillnad på detta. De tog en extra egen analys för att ha något bevis för att de fått annat än vad leverantören lovat att de skulle få. Plus att flera av balarna, som sagt, kasserats.

Vad är det för summor det rör sig om då? Isf är väl läget som så att man får överväga om det är lönt att bråka om, ev göra rättsak av..eller betala och meddela leverantören att den är skit och leta ny.

Jag hade sagt att jag hade varit otroligt missnöjd om det rört sig om mindre summor, försökt bestrida men kanske betalat ändå i det läget. Men sedan hade jag också talat om att jag inte hade rekommenderat denne vidare samt sagt som det var från min synvinkel ifall någon frågade om leverantören. Personligen tycker jag fortfarande att leverantören har mest att förlora..främst i framtida inkomst då det ger ett dåligt rykte.
Hade det rört sig om större summor, hade jag nog somsagt vägrat betala och gå vidare med saken.

TS- halten är ju klart på producentens ansvar att den är fel. Det borde ju märkts och reklamerats första balen dock, det går inte missta 50% för hötorrt ens som ovan.

Kvalitén - där är ju frågan om det fanna vid lev eller är lagringsskada (tex pga små hål, kattklor, hantering osv). Hur är det dåligt, utsidan eller inuti balen?

Jag har för mig att det finns nåt prejudikat som säger att hösilageleverantören är ansvarig för att fodret ska vara tjänligt att ge till djuren. Någon som vet om det finns nåt sånt?
Det behövs nog något sådant för att de ska slippa betala för de dåliga balarna.
Alltså, jag (och min vän) begriper ju också att man inte ska behöva betala för dåigt foder.
Men det är egentligen ovanstående som jag fiskar mest efter. För säljaren är en ruskigt tjurig snubbe som vägrar erkänna att han gjort fel.

När och på vilket sätt de dåliga balarna anmälts till säljaren kan jag inte svara på.
Kvalitén - där är ju frågan om det fanna vid lev eller är lagringsskada (tex pga små hål, kattklor, hantering osv). Hur är det dåligt, utsidan eller inuti balen?
Skulle inte tro att det är en lagringsskada uppkommit hos min vän, eftersom det är ett parti balar som kom till henne i vår (levererat till gårdenv säljaren) och problemen visade sig direkt när de fått hem det.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
906
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Köpte hö från en person som så att höensilge skulle va minst 70% ts och gav mig en analys efter pressning . Analysen såg väldigt bra ut...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 486
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023