Hösilagefrågor

E

Ella

Har några frågor angående hösilage:

1. Är det farligt att ge hösilage som har torkat (alltså som känns mer som hö) om det inte är något övrigt fel på det? Har nämligen en öppnad bal kvar (småbal så det är ju inte mycket kvar) och den har jag "skakat upp" så att den inte ska mögla. Hästen äter dock bara lite grann de timmar jag har honom inne så det kommer nog att dröja en vecka kanske innan den är helt slut.

2. Kan man spara de hösilagebalar man har kvar sedan vintern och använda dem i slutet på sommaren istället, under förutsättning att de är hela i plasten vill säga?

MVH

Sv: Hösilagefrågor

Har hösilaget bara torkat är det nog ingen fara att ge det. Risken är dock rätt stor att det kan börja växa diverse otrevligheter i det när balen är öppnad och dessutom uppskakad...
Inplastade balar håller sig nog över sommaren, om de är hela förstås!

AKTA dig ang försöka torka hösilage. Jag tror inte du ska ge hästen av det. Om hösilaget torkar och inget händer så är det okej. Däremot brukar man inte riktigt få det helt torrt, vilket innebär att det är fuktigt 'inuti' och där grasserar mögelsvampar och annat.

Förra sommaren offrade jag tio småbal åt ett experiment med att just torka hösilage. Jag skakade upp, jag hässjade det, jag provade vända det ofta resp sällan, jag skakade upp och strödde över stor yta etc etc. Det slutade hela tiden på samma sätt - det såg bra ut i början men vid närmare granskning dammade fanstyget och det innebär det är mögel i det. Hässjningen trodde jag skulle fungera men inte det heller (dock provade jag bara en gång)

Så kolla NOGA på det torkade, om du skakar det och det dammar - släng rubbet.

Sen beror det ju lite på hur mycket det är, hästarna lämnar ju ett par kilo/dag nu som torkar av sig själv (jag lägger in blött på kvällen och tar ut torrt på morgonen) och det verkar klara sig men då talar vi SMÅ mngder (och det ligger aldrig mer än 2 dagar).

I sommar kommer jag att prova nästa experiment att hålla hösilage fräsch tills de äta upp - FRYSA det =)

Alexandra_W skrev:
I sommar kommer jag att prova nästa experiment att hålla hösilage fräsch tills de äta upp - FRYSA det =)
Det gjorde jag i höstas när betet började bli knapert. Jag slängde in en bal i frysen och tog ut allteftersom. Den första balen räckte nog i drygt en vecka och var fräsch på slutet också.
Nackdelen med denna metod är att man får en massa silage skräp i frysen så har man någon hemma som inte förstår att ens egen komfort får stå tillbaka för hästens så kan det bli endel problem (Shaggy tackar åter sin lyckliga stjärna att hon är singel :D)

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka