hösilagefråga

lovehorses

Trådstartare
Om hösilage är helt oöppnat och inte några hål i det håller det till nästa år eller blir det dåligt?
Man ger det gamla först då på hösten....

Fundersam :confused:

Sv: hösilagefråga

Om en bal är hel och rätt lagrad (fått ligga stilla) så håller den längre än så. Så det är inga problem med använda den i höst.

Sv: hösilagefråga

Jag kollade upp detta med SLU i somras, då jag planerade att köpa fjolårshösilage. Det går bra att fodra med hösilage även året efter det skördats. Det som kan vara en begränsande faktor är att tillverkarna av ensilageplasten bara garanterar UV-beständighet i ett år, så köper man fjolårsbalar kan det vara en bra idé att be att få dem omplastade.

Det hösilage jag fodrade med skördades i september 2006 och sista balen användes i slutet av februari 2008 - den var lika bra som den första jag fodrade med.

(för övrigt så har jag köpt ca 80 balar à 430 kg av samma hösilage och tror jag har kasserat max 50 kg av detta! :bow: - om man bortser från den tredjedels bal jag inte hann göra slut på innan den tog värme förra våren...)

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
638
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 433
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025