Hösilageförberedelser

C

cassy

Någon som vet om det är ok att ta hösilage i sommar på en åker där hästarna går nu?Kommer att stänga av den i vår när det börjar att växa.Men kan det bli problem om man får in träck i balen?:confused:

Sv: Hösilageförberedelser

Tja, många gödslar ju sina åkrar på våren, så det bryts nog ner den naturliga vägen. ;)

Men går hästarna och nöter marken hårt, och skiter mycket där får ni förmodligen problem med att det växer dåligt. Om det växer alls.

Ja, kommer det in träck i balen har du rejäla problem. Det är inte att rekommendera att köra gödsel på vall där det ska tas grovfoder. Jag hade personligen aldrig riskerat det.

Har faktiskt inte hör någon som kör gödsel på sin grovfodervall, konstgödning däremot.

Konstgödsel på grovfodervall. Ända gången vi använder välbrunnet hästgödsel är vid gödning efter plöjning innan harvning och nysådd.

En del hästar skiter dessutom på hög.

Ja, kommer det in träck i balen har du rejäla problem. Det är inte att rekommendera att köra gödsel på vall där det ska tas grovfoder. Jag hade personligen aldrig riskerat det.

Har faktiskt inte hör någon som kör gödsel på sin grovfodervall, konstgödning däremot.

Det var konstigt! Jag kan inte känna igen det alls!
Vi odlar bara vall, och har aldrig använt konstgödsel. Däremot kör vi ut gödsel höst/vår vid behov.

Och jag kan ju tillägga att vi aldrig haft problem med träck i våra balar. Aldrig någonsin faktiskt.

Det var konstigt! Jag kan inte känna igen det alls!
Vi odlar bara vall, och har aldrig använt konstgödsel. Däremot kör vi ut gödsel höst/vår vid behov.

Och jag kan ju tillägga att vi aldrig haft problem med träck i våra balar. Aldrig någonsin faktiskt.
Antagligen för att ni hugger gräset på rätt höjd. Det är väl det folk oftast gör fel på. De hugger nära backen för att få ut så stor volym som möjligt ur vallen, med kontaminering av gödsel och jord som följd... Bara en tanke.

Det är ju många som avråder från fastgödsel till vall, jag har hittills inte träffat på någon som rekommenderar det eller ens vågar riskera det vid silageproduktion.

---
Stallgödsel sprids till cirka hälften av arealen med slåttervall i Sverige. Försök visar dock att risken är stor för dålig kvalitet hos ensilage skördat från stallgödslad vall, speciellt efter spridning av fast- och kletgödsel.
---
http://chaos.bibul.slu.se/sll/jti/rapp_lantbr_industri/JRL268/JRL268META.HTM

Menar du att ekologiskt grovfoder är eller har större risk för att vara av dålig kvalité?
Jag kan verkligen inte känna igen mig i det du säger. Ingen foderrådgivare har någonsin avrått oss från att använda vår egen gödsel. Många andra lantbrukare här odlar också endast vall, och de allra flesta använder endast vanlig gödsel eller konst+vanlig.

Det kan ligga något i det a1agnlju säger, vi är alltid oerhört noga med vårt foder. Det var år sen vi hade jord eller mögel i vårt silage, och vi anlitar väldigt bra folk när vi inte kan slå själva. Och nu för tiden tar vi också ganska sent då vi bara ska ha till köttkor och hästar.
Men ändå tycker jag aldrig att det ligger kvar gödsel i vallen.

Sedan om hästar skulle gå där, och endast på den åkern under en längre tid är jag ändå tveksam till att växtligheten skulle må bra av det. Och man skulle givervis behöva harva ut skiten så man inte har högar av det.

Tack för alla svar.Jag anade att det låg till så.Men då vi har stenar på åkern som ska tryckas ner (vältras) i vår,då trycker man ju även ner träcken.Tar man då hösilaget lite högre,så borde det ju kunna fungera,eller hur?

Om då inte vältringen förstör vallen..gör den det??Vallen såddes 2009,på våren,och hästarna har bara gått där till och från sedan i november (snötider).(4 hästar ca 4 ha.)

Men ni använder inte flytgödsel då? Det gör bönderna häromkring på sina vallar, en gång på våren och sen efter varje skörd. Har själv köpt foder från en del av dem och det är hög kvalité. Men de hugger relativt högt och satsar på 3 skördar för ensilage.

Vi kör över vallen med en hemmagjord anordning bestående av en järnbalk som det är fastsvetsat 3 st snökedjor från traktorn på. Dessa sladdar vi sönder bajshögarna med, om man bara vältar trycks bajshögen ihop, med en "sladdanordning" dras bajshögen isär och klumparna smulas sönder. Vid behov vältar vi även vallen efteråt, då sladdar vi inte överallt utan kör sicksack för att dra isär bajshögarna först. Det är bäst att köra när det är fuktigt och regnigt, då går bajsarna sönder bättre, men givetvis måste man anpassa så att det inte är för blött och blir spårigt.

Detta funkar utmärkt för oss och vi har inte problem med bajsklumpar i ensilaget.

Vilken bra idé!Det kommer vi också att göra.Tack för tipset.:)

Vad är flytgödsel?

Det är som det låter, flytande gödsel. Har du sett stora gödselbrunnar/bassänger? Det som ligger där i är flytgödsel, består av urin och bajs och ibland blandar man i vatten om det är för fast. Behöver inte plöjas ner har för mig, men det luktar för djävligt... Det är det man har i de stora gödselspridarna som ser ut som tankar med slangar efter sig, hur vanligt som helst här.

Jaha,då är jag med.Sånt har man ju sett.Är det dyrt?Om man jämför med sånna där små vita kulor,vad är billigast?

Det beror ju på vad du ska ha för "vita kulor" och vilka mängder du ska köpa...NPK är inte så dyrt om du köper ett ton, men du ska ju ha spridare osv. Jag hade ringt till en maskinstation och kollat.

Sen tycker jag att det finns en helt annan aspekt som är superviktig, och det är miljön! Konstgödsel är konstgödsel, kan man bidra till ett naturligt kretslopp ska man göra det, enligt mig.

Tillägg: gör en jordanalys så ser du ju vad som behöver tillföras i jorden, på så vis kan du gödsla klokt och får en hållbar jord.

Gödslar man efter vad vallen kan tillgodogöra sig spelar det väl ingen roll om det är konstgödning eller grisskit?

Där det är störst problem med miljöpåverkan är väl på de djurgårdar som använt sin stallgödsel för mycket, för att bli av med skiten.

Tillverkning av konstgödsel gör åt oerhört mkt energi och sedan transporteras konstgödsel över hela välrden, så den är betydligt mindre mijlövänlig är gårdens egen produkt!

Om du har bönder i närheten som sprider för spridandets skull, fömodligen för att lagerkapaciteten inte räcker så kanske du kan köpa gödsel av dom? Mijövänligt så det förslår!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka