C
cassy
Någon som vet om det är ok att ta hösilage i sommar på en åker där hästarna går nu?Kommer att stänga av den i vår när det börjar att växa.Men kan det bli problem om man får in träck i balen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, kommer det in träck i balen har du rejäla problem. Det är inte att rekommendera att köra gödsel på vall där det ska tas grovfoder. Jag hade personligen aldrig riskerat det.
Har faktiskt inte hör någon som kör gödsel på sin grovfodervall, konstgödning däremot.
Antagligen för att ni hugger gräset på rätt höjd. Det är väl det folk oftast gör fel på. De hugger nära backen för att få ut så stor volym som möjligt ur vallen, med kontaminering av gödsel och jord som följd... Bara en tanke.Det var konstigt! Jag kan inte känna igen det alls!
Vi odlar bara vall, och har aldrig använt konstgödsel. Däremot kör vi ut gödsel höst/vår vid behov.
Och jag kan ju tillägga att vi aldrig haft problem med träck i våra balar. Aldrig någonsin faktiskt.
Vad är flytgödsel?