Hösilagebalens hållbarhet

G

Gisburne

Om man har 3 hästar/ponnyer som sammanlagt äter i runda slängar 16-20 kg hösilage per dag, törs man ha 200-kilosbalar då? Eller hinner balarna bli dåliga innan allt har gått åt? Om det nu går bra med så stora balar, hur bör man bäst förvara en bal som ska ligga öppen i 10-14 dagar? Mörkt och svalt, eller?

Sitter och funderar vilka sorts balar jag ska beställa inför hösten... Hade helst haft 40-kilosbalar eftersom de är lite enklare att flytta på, men det blir ju billigare att ta större balar... :confused:

Sv: Hösilagebalens hållbarhet

Citat från Martin Sundberg på SLU:

När luftens syre får tillträde till ensilaget startar en mikrobiell aktivitet, där det framför allt är jäst- och mögelsvampar som växer till. För sin tillväxt använder svamparna bland annat mjölksyra, vilket innebär att pH-värdet stiger. En öppnad bal med ensilage har således begränsad hållbarhet. Någon generell svar hur länge balen kan stå öppen går inte att ge, det beror av många faktorer såsom mängd och sammansättning av mikrofloran i ensilaget, omgivningstemperatur, ensilagets ts-halt m.m. I princip gäller att ett torrare ensilage (hösilage) har kortare hållbarhet än ett våtare ensilage där en ensileringsprocess ägt rum. Som grova riktvärden brukar man säga att under den varma årstiden bör en bal vara förbrukad inom 2-3 dagar, medan den under kalla perioder vintertid kan stå öppen uppemot en vecka. Att en bal står öppen drygt ett dygn kan således anses vara fullt acceptabelt, någon mer omfattande mikrobiell tillväxt ska normalt inte hinna ske under denna tid.
Hälsningar
Martin Sundberg

Sidan där texten är tagen från:
http://www.jti.slu.se/fragaJTI/askjti2.htm#ENSILERING

Gisburne skrev:
Om man har 3 hästar/ponnyer som sammanlagt äter i runda slängar 16-20 kg hösilage per dag, törs man ha 200-kilosbalar då? Eller hinner balarna bli dåliga innan allt har gått åt? Om det nu går bra med så stora balar, hur bör man bäst förvara en bal som ska ligga öppen i 10-14 dagar? Mörkt och svalt, eller?

Sitter och funderar vilka sorts balar jag ska beställa inför hösten... Hade helst haft 40-kilosbalar eftersom de är lite enklare att flytta på, men det blir ju billigare att ta större balar... :confused:

Jag tror du kan ha 200 kg balar under perioden jan - mars.
Men inte övrig tid.

Jag har gjort så att under de kalla månaderna, där tyvärr inte nov kan räknas in, i Stockholmstrakten, och knappt december heller, haft storbal som klarat vara öppen en 6-8 dagar.

Okt - nov har jag balar som väger mindre, och innan dess hö.
Likaså efter april, är det bara hö som gäller.
Jag har 4 stora hästar.

Tack för svaren! :)

Anledningen till att jag frågar är att jag hört olika "fakta" om saken från olika håll. Vissa säger 2-4 dagar, andra säger 14 dagar. Och vissa säger allt därimellan. Har alltid annars försökt förbruka en bal på under 4 dagar, men jag tänkte att eftersom vissa jag frågat sagt att det inte är några problem att ha dem öppna längre, så kanske de hade rätt. Men det hade de alltså inte! :D

Ska kolla om det kanske går att beställa några 200-kilosbalar till senvintern och resten småbalar. Tack för tipset!

Jag slutade ge våra hästar plastat pga. hållbarheten. Nu har vi hö i rundbalar ist. Tycker att det är mycket bättre och lättare att hantera inne i stallet med.Vi kör ut en bale och ställer i hagen så dom har fri tillgång

Jo, förutom att jag inte har traktor. Annars hade jag hållt med!

Liknande trådar

Foder & Strö Avdelningen vilda ideer har fått fram ännu en (vild) ide.. :devil: Jag fodrar med småbalshösilage, ca 40 kg per bal, TS kring 55%...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 393
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod