Hösilagebal i hagen

S

Sock

Jag har precis börjat fodra med hösilage och funderar nu på att ställa ut en hel bal i hagen. När det är minus grader bör man lägga ut mat i hagen på morgonen då eller kan de äta direkt ur en frusen bal? Kan man ställa den direkt på marken eller finns det några bättre lösningar? Ska man behålla en del av nätet så de inte drar ut allt första dagen?:confused:

Sv: Hösilagebal i hagen

Där jag har min ena häst nu går de på lösdrift och har fri tillgång på ensilage, dvs hel bal i hagen. Vi kör in den, ställer den direkt på marken och öppnar i toppen.De äter fint ner i den och plasten och nätet sjunker efter hand och ligger till sist kvar på marken när det är slut. Funkar kanonbra!
Balen fryser inte så lärr, och om den gör det så är det ingen katastrof.
Är hästarna inte vana vid att äta direkt ur en bal så kan det kanske vara bra att ta bort i alla fall en del av nätet, vissa hästar kan vara lite fumliga innan de fattar hur det går till..

Hur går det då om det regnar? Jag menar, är den öppnad i toppen så regnar det ju rakt ner i balen.

själv gör jag likadant, alltså öppnar på toppen, men läggen sen balen ner för att det inte ska regna in i den vid pissigt väder. det funkar jättebra. Jag tar bara bort nätet om det hänger löst på sidorna. På natten brukar jag täcka över balen med en presenning, då fryser den inte heller.

På ridskolan är står det en hel rundbal i hagen. På morgonen släpps hästarna ut och sedan får de äta hur mkt de vill. Det funkar jättebra. Men jag är inte hundra på hur de gör om det regnar. Fast det är ju rätt många hästar så de kanske hinner äta upp innan balen är genomdränkt.

Där min häst står så är det 4 hagar av 5 som har hösilage bal stående ute. 5:e är bara för att en av dom hästägarna inte vill ge sin häst hösilage.
Men vi har inte märkt av att hästarna har mått dåligt av det på något vis. Då har dom haft bal ute enda sen slutet av november.

I privathästarnas hagar (3 av hagarna) står balarna på lastpall och all plast och nät är borttaget och spännband håller ihop balen.
I lektionshästarnas hage har dom såna där burar för hösilaget så tror inte dom har plast och nät runt sig heller.

Senast ändrad:

Finns visst många olika sätt att hantera balarna på. Jag har små balar på ca 50kg så de blir nog inte så långvariga i hagen. Men man vill ju inte ha det utrivet, allra helst inte om det blir lerigt runt omkring.
Min hästar får inte så mycket mat inne på morgonen, kan de verkligen äta direkt ur balen då om den är frusen?

Vi har småbalar på 40 kg (eftersom vi inte har traktor) och kör ut en i varje hage på morgonen. Kvällsfodraren tar in och öppnar balarna på kvällen och morgonfodraren tar ut balen i hagen och rullar upp dem till hästarna.

Det är fyra hästar i varje hage och balen brukar för det mesta räcka hela dagen. Inte ofta det är nåt över till dagen efter heller!!

Det var en bra ide!! Jag har två hästar så jag räknar med att de ska kunna äta av balen några dagar.

En idé för att slippa att det regnar/snöar på balen samt att hästarna river ut hela innehållet över hela hagen (en del hästar gör ju tyvärr det :rofl: ) är att göra som vi gör på ridskolan, vi skär ut "fönster" i balen, fyra stycken - lagom stora för att de skall kunna äta bekvämt.
Funkar med de flesta hästarna, en river hela balen i alla fall... :cool:

Också en bra idé. Men mina balar är så små, det skulle bli en mycket konstig ätställning för mina hästar om jag skulle göra så...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 659
Senast: svea
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 425
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: gloiredor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama