Hösilage!

lillamyggan

Trådstartare
2 korta frågor om hösilage

Hur länge klarar sig hösilaget när man öppnat balen? Ungefär hur mycket väger en sån där stor rundbal?

Sv: Hösilage!

Hållbarheten beror på många olika faktorer men från 2-3 dagar om det är varmt upp till över en vecka på vintern i kylan.

Rundbalar kan väga mycket olika, jag har haft från 250 kg till 800 kg. Jag tror dock att de oftast ligger runt 500 kg men det är bara en gissning från min sida.

Det här med vikt på hösilage balarna är jätte svårt. Som Hippo säger kan det variera mycket.Vissa bönder packar även i "småbalar", jag käpte sådana när jag bara hade två ponnys. Vägde kanske mellan 40-80 kg. Perfekt, dock ngt högre kg pris pga plaståtgången då det blev fler balar på samma antal kg men det var överkomligt!

hur länge det håller beror väldigt mkt. på hur det förvaras. ute i sommar värmen så inte många dagar, svalt och mörkt betydligt längre. hur länge beroende på hur svalt.

en stor bal kan väga allt från 150 kg upp till 1000 kg beroende på press, vad den ställs in på och t.s. (ju högre ts. ju "lättare" bal)

sommartid köper vi småbals silage (från 40 kg upp till 100 kg/bal) vid ev. behov.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
889
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
638
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025