• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Nikki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 234
N

Nikki

Jag har nyss köpt en hästgård med sambon och jag undrar några saker. Då jag alltid haft mina hästar inackorderade så har ägaren där beställt hösilage och halm m.m. Så jag har aldrig behövt fundera över det. Är det dumt att ha hösilagebalar om man har 4 hästar? Hinner det mögla innan man har utfodrat med det? Nu på sommaren så vet jag att det finns risk men sen i vinter?

Sv: hösilage

Vet ju inte var du bor, men har du minusgrader vintertid så ska det gå bra.

Kicki :laugh:

Beror ju på storleken på bal och hästar. Vi har två hästar och hösilagebalar i fyrkant på c a 170 kg st. Fungerar utmärkt, dock äter de så lite nu på sommaren när de går på gräs att vi gått över till hö över dessa månader.

Vi har hösilage till våra 4 hästar och det fungerar utmärkt. Tidigare år har vi haft 25 kilosbalar, men till hösten har vi beställt från annan leverantör och får då 150kgs. Några 30kgs att ha när det fortfarande finns gräs att äta, innan den kalla årstiden kommer.

min erfarenhet är att det värmer innan det blir mögel (känn och lukta). skulle det börja värma så slänger vi bort, annars håller det sig ca. en vecka - längre när det är kallt och någon dag mindre om det är varm. vi har 700 kg balar till våra 5 (ganska låg ts)

Jag har nyss köpt en hästgård med sambon och jag undrar några saker. Då jag alltid haft mina hästar inackorderade så har ägaren där beställt hösilage och halm m.m. Så jag har aldrig behövt fundera över det. Är det dumt att ha hösilagebalar om man har 4 hästar? Hinner det mögla innan man har utfodrat med det? Nu på sommaren så vet jag att det finns risk men sen i vinter?
Ensilage till fyra hästar borde kunna funka. Ta fyrkantsbalar så håller de tätt lite bättre (man öppnar bara ena sidan på balen) Dessuom brukar de inte vara så stora som rundbalar. Sikta på balar under 200 kg och försök beräkna att de ska ta slut på ca fyra till fem daga sommartid (eller vid plusgrader) vintertid med minusgrader kan det ta längre tid utan att det händer något. Ensilage har ju lägre ts än hö så 200 kg på några dagar borde 4 normalstora hästar kunna trycka i sig ganska lätt. Jag har räknat på balar på 180 kg och ts på 55 och det skulle nästan funka på mina tre (en stor svårfödd, en d-ponny svårfödd och en d-ponny lättfödd).

Okej. Det är 4 stycken vbl travare, tre som då förhoppningsvis ska vara dräktiga till hösten och så är det 1 hingst i full tävlingskondition. en är lättfödd men de andra tre behöver rätt så mkt spec hingsten.

Okej. Det är 4 stycken vbl travare, tre som då förhoppningsvis ska vara dräktiga till hösten och så är det 1 hingst i full tävlingskondition. en är lättfödd men de andra tre behöver rätt så mkt spec hingsten.
Ja, då blir det en baggis med tanke på att det blir dräktighet och hingsttillägg också. Inga problem med ensilage till dem skulle jag säga... Och så slipper du ta minibalar också, och det är ba med tanke på ekonomin.

Okej vilken tur:) Men om jag har räknat rätt på ett ungefär så kostar det med grovfoder ca 3000 i månaden, är jag rätt då?

priset för storbalar kan variera väldigt. en 500 kg bal analyserat (med kvot på mellan 6 och 9.5 och ts. på mellan 50-70%) här kan kosta allt från 200 kr till 500 kr, finns säkert dyrare med men det är vad det vi köper och mina bekanta köper ligger på.

Vi betalar 300 kr + moms för våra 150kgs och jag räknade ut att vi skulle komma undan med ca 35000kr för hela säsongen på våra 4 hästar. Det är ca 4 ton/häst under säsongen.

KL

En fråga till ER som beställer Hösilage..

Jag står inackorderad och vårat Hösilage har varit så fruktansvärt mögligt i år! Det har varit så pass att vi har slängt en tredjedel av det vi beställt.

Ringer Ni och reklamerar mögligt hösilage?

Min hyresvärd vill inte detta.. men vi vill ju inte använda mögligt hösilage och det blir ganska dyrt för henne och beställa nytt hela tiden..

Men visst måste man kunna klaga om man inte är nöjd?

förlår att jag lånar tråden :crazy:

Vår gamla lev. tog tillbaka mögligt hösilage, vi fick pengar tillbaka för det också. Inga som helst problem. Hur min nya kommer göra vet jag inte, har inte frågat h*n om det. :angel:

Vi har köpt från samma ställe i tre år. Det har hänt en gång att balen var möglig. Då ringde vi bara och berättade det. Vi fick hämta en ny utan att betala och utan att säljaren kollade den mögliga. det var inga problem alls.

vår leverantör låter oss hämta en ny kostnadsfritt istället för den dåliga. vi kasserar bara dom få det blivit (2 i vinter) han tror oss på vårt ord ;)

Klart man får ny bal om den ena är dålig!! Precis som i affären man käkar ju inte upp skämt kött!!..

Tack alla som svarat!

Precis min tanke, bönderna vill väl vara måna om sitt rykte och sin kvalité?? I detta fall finns dock ingen kvalité.

Vad bra att ni har kunnat reklamera, fått ny bal eller pengar tillbaka. Jag ska ligga på Hyresvärden lite- jag vill inte betala för mögel! (hösilage ingår i hyran)
Hyresvärden är lite mesig av sig men jag kan ju erbjuda mig att ringa och klaga :)

Till hösten har vi beställt av en ny bonde som sår efter våra vilkor så hoppas det blir bättre.

/Kejjrin

Skulle ha en gräns på 3-4 stora hästar alternativt 5 islandshästar/ponnyer för att vara helt säker på att hösilaget går åt.
Har för tillfället 3 islandshästar & det funkar att ge dem 250-300 kg rundbollar då det är mkt torrt, i princip bara torrhö som är inplastat.Skulle det vara blött hösilage hade jag avstått,.

KL

En fråga till ER som beställer Hösilage..

Jag står inackorderad och vårat Hösilage har varit så fruktansvärt mögligt i år! Det har varit så pass att vi har slängt en tredjedel av det vi beställt.

Ringer Ni och reklamerar mögligt hösilage?

Min hyresvärd vill inte detta.. men vi vill ju inte använda mögligt hösilage och det blir ganska dyrt för henne och beställa nytt hela tiden..

Men visst måste man kunna klaga om man inte är nöjd?

förlår att jag lånar tråden :crazy:

Givetvis skall man reklamera ett dåligt foder.

Det som skulle kunna vara haken är om stallägaren köpt riktigt billigt foder och varit medveten om att kvaliten var dålig.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
924
Senast: Lejd
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 332
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
778
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka