Hösilage?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Cet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 302
C

Cet

Hej jag har några frågor angående hösilage.
- Hur lång tid tar själva ensileringsprocessen?
- Hur gör man foderanalys utan att öppna upp flera balar åt gången?

Är det någon som vet?

/Cet

Sv: Hösilage?

Min "hösilage-leverantör" säger att det tar c:a 3 veckor.
Eftersom man kan frysa prover så kan du ju spara undan prover från olika balar och frysa in tills du har från ett par tre balar och skicka in.

Hur kan det ta 3 veckor ? Under gynnsamma väderleksförhållanden tar ju förtorkningen inte mer än 1-2 dygn, därefter kan man plasta in.

Tack för svaren!

Bra tips med att frysa in, det ska jag göra.

/Cet

Det tar ett tag för hösilaget att komma igång med procecerna som sker i balen, den måste "mogna". Hur lång tid det tar vet jag däremot inte, den vi ska köpa av kunde leverera i slutet av sep/okt och han tog det i juli.

Tror att TS menade processen efter inplastningen eftersom ensileringsprocessen inte kan börja förrän då...

det tar minst 2-3 veckor. under denna tid ska man hellst inte flytta balarna då det om man har otur kan störa själva ensileringsprocessen. sedan beror det på hur blött gräset är också.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: Elo
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
892
Senast: Lejd
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
759
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka