Cats

Trådstartare
Jag har fodrat mina hästar med hösilage i många år och märkt att de blir lite lösa i magen av första skörden men aldrigav andra skörden.
Detta OBEROENDE av näringsinnehåll och ts-halt.
Det måste alltså vara något i första skörden som gör detta. Är det någon av vallväxterna som dominerar i första skörden men ej andra skörden? Vi har timotej, rajgräs och ängsvingel.

Nu till våren ska vi anlägga ny vall och funderar då på om man kan undvika denna växt som kan orsaka tarmstörningarna för det är som sagt inte för höga näringsvärden eller lå tr-halt det beror på.
Någon som vet eller gjort egna iaktagelser.
/Cats

Sv: Hösilage

Nja jag tycker nog det är tvärtom att att förstaskörden är mkt stråigare, grova stjälkar medan andraskörden är mjuk och bladig men jag kanske tänker fel..?

Har erfarenheten att många hästar reagerar negativt på ettårigt Westerwoldiskt rajgräs. Dåliga i magen, lite eller mycket rinniga.

Kan spåna fritt runt detta, men har sett det då jag varit med och använt just WW som skyddsgröda åt ny vall. Sockerhalt kanske?

enligt plancks bok "hästens näringsbehov och utfodring" så menas det att det tidigt skördade grovfodret innehåller mindre fibrer än det senare skörden.kass mage ser man även på hästar på tidigt bete.just pga att fiberhalten då är låg och socker halten är hög.

Har erfarenheten att många hästar reagerar negativt på ettårigt Westerwoldiskt rajgräs. Dåliga i magen, lite eller mycket rinniga.

Kan spåna fritt runt detta, men har sett det då jag varit med och använt just WW som skyddsgröda åt ny vall. Sockerhalt kanske?

Ok, intressant då vi sådde i ettårigt WW förra gången för att få en skörd redan samma år men frågan är om det är ngt kvar som fröat av sig då det var 5 år sedan?

enligt plancks bok "hästens näringsbehov och utfodring" så menas det att det tidigt skördade grovfodret innehåller mindre fibrer än det senare skörden.kass mage ser man även på hästar på tidigt bete.just pga att fiberhalten då är låg och socker halten är hög.

Mmm, men tycker det skulle bli bättre om man ger lite halm som komplement men det blir det inte.

En annan sak som jag märkt i år är att de dricker mkt mer när de nu får av första skörden än när de fick andra skörden. Första skörden har ändå lägre ts-halt alltså innehåller den mer vatten.
Luktar ju lite annorlunda och kan det då vara att den är "starkare" och att de blir törstigare av den och dricker mer än vad tarmarna klarar att suga upp???
De har fri tillgång till vatten både ute och inne och det känns ju hemskt att inte ge dom ngt ute då de får både frukost och lunch där och är ute ca 8 timmar.
Vad tror ni?

Jag har percis läst en massa om PH värdet i tarmarna.Det händer en hel del med PH värdet med olika fodertyper och det påverkar naturligvis även att hästen är mer törstig tex.Sen var det det där med sockret.. tidigt skördat innehåller mer socker.timotej speciellt.
Och jag tror att men mins inte riktigt vad som stod ..
*lite senil så här sent på kvällen*

Jag har fodrat mina hästar med hösilage i många år och märkt att de blir lite lösa i magen av första skörden men aldrigav andra skörden.
Detta OBEROENDE av näringsinnehåll och ts-halt.

Skumt. Min erfarenhet säger precis tvärtom... av andra skörden blir de lösa i magen...
Det kanske är skillnad på skördarna i norra och södra Sverige? Här brukar andraskörden innebära mindre VT i hösilaget (vilket jag anser är förklaringen).

Liknande trådar

J
Foder & Strö har nu börjat leta hösilage för första gången och hittade en trevlig kille...och han hade en sort med rödklöver, vitklöver, eng rajgräs...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: jupiter-judex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp