Hösilage.

H

Hotandspicy06

Hei:D

Stallet där jag har min arabpojke har nu börjat med hösilgae istället för hö eftersom det var dammigt o alla hästarna blev sjuka av det:(

Men nu undrar jag hur mkt hösilage som motsvarar 1kg vanligt torrt hö?:banana:

svara nån?:idea:

Sv: Hösilage.

Det beror väl på mängden torrsubstans i hösilaget. Vi har haft hösilage som har varit väldigt blött och även sånt som nästan varit lika torrt som hö. Det blöta ger vi mer av än det torra.

Beror på vad det innehåller för ts. Generellt räknar jag dubbelt så mkt hösilage som torrhö 1kg hö=2kg hösilage ungefär

Beror på vad det innehåller för ts. Generellt räknar jag dubbelt så mkt hösilage som torrhö 1kg hö=2kg hösilage ungefär

:eek:

Vi räknar 1,2 kg hösilage på 1 kg hö, visserligen ganska hög TS. Är vi helt ute och cyklar då? :o

Edit: Hästen har en uträknad foderstat och får i sig så mycket hon behöver av allt, men jag tänker på själva tuggandet (vad det nu heter)? Hon är i fint hull och alldeles lagom pigg och glad.

Det beror ju som sagt på vad det är för ts i hösilaget men generellt säger man minst 1,2kg hö/100kg häst, Hösilage behöver man ge mer av eftersom det innehåller mer vatten. Vatten är ju inte foder därav fler kg hösilage. Jag brukar räkna med ca 2kg hösilage/100kg häst. Men har man analys så vet man ju ts halten o räknar efter det.

Kolla på analysen och räkna ut det, bara. Har du ingen analys, skaffa en, annars är det omöjligt att räkna ut en lämplig foderstat då grovfodret är grunden till foderstaten :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat