S

Sweet

VAR kan jag hitta någon som utför pressning/plastning av små hösilagebalar??

Vet inte ens vart jag ska börja leta...

Sv: Hösilage

Alla grannbönder som jag vet kör bara stora balar. Jag har bara två hästar så jag kan inte använda stora balar tyvärr. Kanske ska ut och kolla markerna runt omkring nu, sambon sa att de börjat ta ensilage, kanske hittar någon som gör småbalar som jag kan fråga...

Du kanske kan fråga de maskinhandlare som säljer småbalspressar. De kanske kan ge dig namn på bönder som köpt maskiner av dem.

Tro mig, de bönder som pressar ensilage vet om det finns en småbalspress/plastare i trakten. Det hör till att hålla sig uppdaterad om grannskapets maskinpark....

Vi kan - men vi bor dessvärre inte i närheten....

Har precis lyckats (tror jag..) övertala maken att övergå från höskörd till småbalshösilage. Just pga att jag är övertygad om att det finns ett behov av detta. Hårdpressade 40-50 kilosbalar som kan förbrukas av de som har 1-2 hästar.

Maken tror dock att fodret blir för dyrt och att hästägare inte är beredda att betala för det. Jag tror dock att man är beredd att betala för ett väl skördat hösilage med bra värden.

Återstår att se vem som får rätt - kanske har en småbalspressare att sälja i höst !!

Tyvärr är min erfarenhet att det blir mycket svinn och därför höga kostnader i samband med småbalsensilage. Mycket som går bort, svårt att få tätt (vilket givetvis blir bättre ju nyare maskinerna är).

Bortåt 3,75 kr exkl. moms är det inte många som är beredda att betala, och de köper hellre HorseHage (i alla fall i de här trakterna).

Vi har en nyare maskin, pratat med några användare runt om i landet som var mycket nöjda med den, men vi får se hur det går.

Och dom priserna hade vi inte tänkt ta.... då förstår jag om det är svårsålt!

Problemet har ju varit att det är de priserna som varit aktuella med tanke på svinn, produktionskostnader, övriga omkostnader. Och då tryter kunderna.

Du kommer ju aldrig från att plastkostnaden blir mycket högre när du plastar in småbalar. Volymen (foderinnehållet) på en bale är ju en funktion av diametern^3 men arean (plastmängden är en funktion av diametern^2. Om man tex har dubbelt så stor diameter på en bale så innehåller den därför 8 ggr så mycket foder men drar bara 4 gånger så mycket mer plast.

Sen är det ju negativ med mer yta per kg foder eftersom läckagerisken ökar.

Så jag har också funderat på det här med små ensilagebalar men är tveksam faktiskt. Kanske är det bättre med hö om man har få hästar?

Vi ska ta eget hö i år men jag är rädd att vädret inte kommer att vara hövänligt i år heller... Gräset växer som tusan men det behöver ju vara uppehåll och sol lite längre än två dagar om man ska få det torrt. Jag gillar småbalshö bättre MEN jag måste ju göra något av allt mitt gräs och jag kan inte göra slut på stora balar. Alternativet är ju att göra stora balar och sen sälja. Är det lätt att sälja storbalshösilage med analys? (Beror ju på analysen förståss)

Jag tror att granngården kan förmedla maskinhjälp. Eller så kan du kolla med försäljaren av pressar. De borde väl veta om någon har köpt en maskin i närheten av dig.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: Lejd
·
Hästmänniskan Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack)...
Svar
8
· Visningar
1 360
Senast: Raderad medlem 149524
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
445
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama