M

malört

är det nån som har klöver i sitt ensilage, eller vad har ni för blandning? Är det nån som vet om det blir mycket sämre värden om man tar ensilage nu från en 1:års vall eller borde man tagit tidigare? Jag har fått erbjudande om ensilage som tas nu och det är lite klöver i det, men jag vet ej hur detta kommer att påverka värdena...nån som har erfarenhet??

Är det en första årsvall som du blivit erbjuden ensilaget från? I så fall skulle jag fråga vilken blandning som såddes i vallen. Är vallen tänkt som grovfoder till hästar så är det ingen större andel klöver. Men är vallen i första hand tänkt för kor, så är risken mycket stor att det är för mycket klöver i den. Dessutom brukar inslaget av sorten Alsikeklöver vara stort de första åren och den kan i för stora mängder vara giftig för hästar.

Sen till din andra fråga. Värdena på vallen är sakert inte optimala. Men det är bara positivt för dig i så fall. Hästar skall inte ha lika kraftigt grovfoder som kor.
Men värdena behöver inte heller vara dåligt. Generellt har det varit kallt, vilket innebär att vallen mognar långsammare. Har vallen skördats tidigare i år.. är det en andra skörd? Då kan det vara lika kraftigt som om det tagits i normal tid.
Hur har bonden skött vallen... gödslat... och så vidare. Det har också betydelse.

Ja det är en 1:a års vall men jag vet inte så mycket mer än tidigare. han sa att han hade olika och den här vallen var det bara lite klöver i så att det ev skulle kompensera en sen skördning?. han skall analysera det nu så jag får nog vänta på resultat innan jag bestämmer mig. Är det nån annan som har erfarenhet????

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
944
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 226
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar