Behöver är ett värdeord. Så man får konferera med sitt eget samvete och sen bestämma sig.
Men lite information så kan du välja själv sen:
Botulism drabbar FÅ hästar per år. Det är mindre än en promille av alla hösilage/ensilageätande hästar som får botulism.
Botulism är i 99.9% av fallen dödligt, och det är en mycket otrevlig sjukdom. Vad som händer är att hästen förenklat dör av andningsförlamning tillslut. Det går över ett par dagar, börjar med balansproblem och svårigheter att tugga och svälja och sen blir det värre och värre. Hästen dreglar, har uppenbara balansproblem, kan varken äta eller svälja etc. Mot slutet (om man inte avlivat innan dess) så förlamas andningsvägarna och hästen kan inte andas. Detta är en förenklad beskrivning men vad jag vill åt är att det är en fruktansvärd sjukdom. Och dödligheten är i princip hundraprocentig.
Vaccination skyddar såvitt man idag vet mot den typ av botulism hästar få. Dock är hästen INTE skyddad förrän hela grundvaccineringen är avklarad. Så börjar du vaccinrea NU så är det till HÖSTENS utfodringsperiod som hästen är skyddad.
Ingen fullständigt vaccinerad häst (dvs som är grundad och det gått ett tag efter det) har dött i Sverige av botulism.
Ensilage med hög TS-halt (det vi i dagligt tal kallar hösilage) minskar risken att hästen ska få botulism. Vid hösilage med TS-halt på kring 65% är den väldigt liten. Men den finns...
Botulismbakterierna syns inte, luktar inte och kan inte upptäckas med blotta ögat. och det räcker med JORD i balen för det ska kunna bildas om man har otur, behöver inte vara ett kadaver alltså. Och även hösilage som ser perfekt ut kan innehålla giftet.
Hästar är bland de allra känsligaste för botulinumtoxin (därav den höga dödligheten)
Man KAN få botulism av att utfodra på mark så hästarna äter jord med (gäller allt foder) men den risken torde vara försumbar. Fast man bör inte fodra på mark så det blir nertrampat.
Botulismvaccinet har en del biverkningsrisker, de flesta hästar klarar det dock utan problem, men det är inte riskfritt att vaccinera heller. fast även den värsta biverkning är ändå lindrigare än OM hästen får botulism..
JAG har valt att INTE vaccinera någon av mina. Grundanledningen är att eftersom jag måste köpa fem doser, och bara behöver två hela tiden blir det sjukt dyrt. Så jag tog och djupdök ner i ämnet 2001 när jag började med hösilage och läste allt jag kom över, ringde och pratade med SVA, pratade med ett otal veterinärer etc. och utefter den information de gav (som i korthet gick ut på att med så hög TS-halt som jag har så är risken minimal (men den FINNS där)) så valde jag att inte lägga tusenlappar på doser jag skulle få kasta.
Den dag man kan köpa bara så många doser man behöver, eller jag får ihop tre hästar till här som vill vaccinera mot botulism kommer jag dock att vaccinera. Men jag har inte gjort det varken 2001 (storbalshösilage) eller nu 03/04 (småbalshösilage).
Och de lever än, men jag är fullt medveten om risken, men för mig är det en kalkylerad risk.