Hösilage?

the_connemara

Trådstartare
Snälla upplys en total nybörjare på hösilage :o

Hur länge håller en öppnad bal sig fräsch vinter/sommartid?
Hur hanterar ni balen när ni öppnat den?
Hur får ni balarna fraktade hem till er? Pallvis?
Vilka ungefärliga storlekar finns på småbal?

Sv: Hösilage?

Snälla upplys en total nybörjare på hösilage :o

Hur länge håller en öppnad bal sig fräsch vinter/sommartid?
Hur hanterar ni balen när ni öppnat den?
Hur får ni balarna fraktade hem till er? Pallvis?
Vilka ungefärliga storlekar finns på småbal?

Här uppe hos mig i norr är det så här:

Sommartid skulle jag säga max ett dygn på en storbal. Vintertid är det lite mer olika, mina med en TS-halt på 75% klarar att stå öppna ungefär en vecka utan att bli dåliga (synligt eller att de luktar annorlunda då). Nu räknar jag vintertid med medeltemp under ett dygn på ca 8-10 minusgrader som absolut varmast. Under den varma hösten som har varit under 2011 klarade inte balarna mer än ett par dygn som max så sent som i november. Det blev väldigt mycket att kassera då. (jag har tre hästar, två avelsston och en hingst och mina balar väger ca 350 kg)

Jag tar bort så mycket plast som möjligt och lägger en pressenning ovanpå. Jag har alltså inte mina balar i hagarna.

Hämtar själv styckvis med bil eller får hemlevererat, lite olika det där beroende på hur det funkar för oss och bonden just när det behövs mer.

Småbal finns inte i mina trakter så det vet jag inte.

Sommartid, ingen aning men jag skulle aldrig fodra med storbalshösilage på sommaren. Jag har fodrat med småbalar (25 kg) några gånger men då har hela balen gått åt på en gång. De balarna köpte jag pallvis. Storbalar kommer ju som dom är så att säga.

På vintern beror det på lite, ett silage med låg ts håller längre än ett hösilage med högre ts halt. Nu har jag ett med ts 55% och det håller i ca en vecka kankse när det är kallt. Jag hinner fodra upp det i god tid. Jag har haft silage med ts 35-40% och det höll längre i kylan.
Det är dock svårare att se om det blir dåligt ju torrare det är upplever jag. Men så fort det blir minsta plusgrad förkortas tiden avsevärt, precis som Lewellyn säger.

Jag får hem mitt hösilage på lastbil och jag strippar hela balen (tar av all plast + nät) och ställer den på betonggolv inomhus. Jag ställer aldrig ut en storbal i hagen trots att de flesta hästarna har fri tillgång.

Jag kollar av balen så den är ok och känner dagligen på den så det inte bildas värme.

Jag har haft torrt silage under vinter, verkar klara sig "hur länge som helst", nej men en-två veckor har inte varit några problem vid ihållande -10 grader iallafall. Sommartid har jag inte provat.

Då jag haft storbal/rundbal så har jag öppnat den och tagit bort all plast förutom det den står på. Sen tar jag av lager för lager, ett jäkla jobb.
Fyrkantbal bestående av två stora balar som är staplade ovanpå varandra så skär jag bort plasten som sitter kring översta balen och låter den undre sitta kvar. Sen är det "bara" att ta hökakorna som de sitter.

Jag har antingen hämtat balarna en och en med pickupen eller fått hela vinterns silageförbrukning levererat hem av bonden.

När ni pratar om minusgrader, menar ni att ni förvarar balen utomhus då? Kan man ta av silaget då? Fryser det inte ihop liksom om det är av blötare slaget?

Me två hästar är det definitivt småbal av någon storlek som gäller för oss. Vilka storlekar finns ungefär?

Rullar in dom en och en. Brukar ta 10 åt gången men det går in några fler om man vill. Vi ger även hö så åtgången på hösilaget är inte så stort och sen har vi ju så nära :) . För att få upp dom på varandra är det bra att ta en bräda eller liknande som ramp. Dom är så hala att lyfta även om man är två, lättare att rulla upp dom.

När ni pratar om minusgrader, menar ni att ni förvarar balen utomhus då? Kan man ta av silaget då? Fryser det inte ihop liksom om det är av blötare slaget?

Me två hästar är det definitivt småbal av någon storlek som gäller för oss. Vilka storlekar finns ungefär?

Ja jag har förvarat utomhus eller i loge med i prinicp samma temp som ute. Jo det fryser om det är blött men då tar jag säckar och ställer in i uppvärmt utrymme så är det fint när det är dags att ge. Jag ger inte frusen mat till hästara.

Det finns dock knep, om jag har blötare silage och det är kallt så klär jag in balen i gamla vintertäcken och det har funkat alldeles utmärkt!

Hahaha :D

Vår mat skulle isf förvaras inne. Ingen koll på vad temp skulle ligga på dock.

Är det bättre att låta maten ligga packad tills balen är slut eller att öppna och sprida ut den?

Jag upplever att det är bättre att öppna upp och lufta om man väl har öppnat balen, annars är det lättare att det går värme i den. Men det bästa är ju att fodra upp den fort.

Ju kallare det är desto bättre håller balarna.

Jag har balarna utomhus, med pressenning på den öppnade, funkar fint med mitt häga TS-värde :P

På vår förra gård hade jag balen i "kalldelen" av stallbyggnaden, där det var samma temp som ute - dvs runt -20 till -38 större delen av vintern. Då hade jag blötare balar, vissa var rent stenfrusna som gigantiska isbitar mer eller mindre. Det var spett och högaffel som gällde för att bryta loss silage-kakor som sedan bars in i stallet och sadelkammaren för att tina upp innan fodring. Skitjobbigt men visst gick det med! :) Då höll sig balen längre än en vecka också ;)

Ska tillägga förresten att jag inte heller har provat med storbal under sommaren, skulle jag behöva tillskottsfodra då blir det torr-hö.

Rundbalar är kanske smidiga när de ska flyttas på men jag föredrar fyrkantsbalar när det gäller småbalar. Mycket lättare att plocka kaka för kaka tycker jag :) Har haft balar på 40-50 kg, men det finns mindre också.

Inte öppna och sprida ut ensilage i tro att det ska hålla längre, för det gör det inte. Så fort balen öppnas startar en försämringsprocess. Ni kan aldrig se bakterietillväxten som faktiskt sker i stor omfattning när ni gör som ni gör, dvs luftar. Nedbrytning och mikrobtillväxt börjar innan vi hinner märka det.

Så vad tycker du, sprida ut eller låta ligga i så mycket plast som möjligt?

Hur länge håller ensilage en varm sommardag?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 952
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 702
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar